Noul sistem de eficientizare a RATT

Se implementează un set de măsuri complexe de modernizare a transportului public al regiei locale. A început implementarea unui nou sistem, Sistemul Integrat pentru Eficientizarea Încasărilor și a Cheltuielilor la Regia Autonomă de Transport Timișoara. Proiectul, în valoare de 4,123 milioane euro (12.900.559,59 lei) plus TVA, este un obiectiv investițional finanțat din fonduri proprii. Soluția completă se adresează transportului public al municipiului Timișoara și e formată din Sistemul Automat de Taxare (Skayo) și Sistemul de Monitorizare a Vehiculelor (SVM) RATT, incluzând 300 de vehicule, adică peste 85% din parcul circulant al regiei. Procesul de implementare a sistemului se află în etapa finală, urmând ca de la 1 ianuarie 2009 timișorenii să poată utiliza noul sistem. Beneficiile sunt în prima etapă creșterea gradului de confort prin utilizarea cardului de călătorie, respectarea unui program strict al sosirilor și informarea călătorilor în timp real cu date din trafic, vehicule și orare de sosiri în stații. Conceptul de "taxare de bilet" se va completa de acum cu cel de "validare de card", ambele operațiuni fiind obligatorii. Prin implementarea noului sistem, municipalitatea se aliniază tendințelor europene și încurajează utilizarea transportului public pe termen mediu și lung pentru reducerea aglomerării urbane.

Un sistem deschis

Varianta de plată prin carduri este deschisă dezvoltării continue și va deveni odată cu extinderea sistemului, un instrument de plată a serviciului de transport public, prin adăugarea de facilități moderne de plată precum: e-banking, bancomate - transfer de pe carduri bancare, plata prin servicii cu valoare adăugată GSM etc. Există posibilitatea alocării pe cardul de călătorii RATT, în mod suplimentar alături de titlurile de transport ale RATT, plata sau accesul condiționat pentru alte servicii ale comunității. Sunt posibile servicii de parcare, acces la anumite manifestări cultural-sportive sau accesul în diverse instituții, cum ar fi de exemplu cele de învățământ, pe  baza cardului RATT. Investițiile suplimentare  sunt nesemnificative, odată cu pornirea de către RATT a sistemului, fiind posibile extinderi ale acestui sistem.

Etapele călătoriei cu mijloacele de transport public

Titlul de călătorie poate fi  bilet, abonament sau portofel electronic. Titlurile se pot achiziționa de la centrele comerciale RATT, precum și de la agenții comerciali cunoscuți. Eliberarea cardurilor se poate face pe baza actului de identitate iar încărcarea cardurilor va fi întotdeauna însoțită de un bon fiscal. Pierderea, furtul, deteriorarea sau defectarea cardului vor fi urmate de anunțarea imediată de către posesor la unul din centrele comerciale RATT.

 

Validarea călătoriei

Fiecare urcare într-un vehicul RATT trebuie să fie însoțită de validarea călătoriei, indiferent dacă se utilizează un bilet, portofel electronic sau abonament, indiferent dacă se plătește tariful normal sau dacă pasagerul beneficiază de gratuitate. Se introduce biletul în fanta specializată pentru operația de taxare bilete și sistemul tipărește pe bilet datele de taxare: «linie(2)» | «zi(2)» «luna(2)» «ora»: «minut». Ex: 23|211011:20 - Linia 23, data de 21 octombrie, ora 11:20.

Validarea cu cardul

Călătorul trebuie să apropie cardul de cititorul de carduri al validatorului.

a) În cazul în care există un titlu de călătorie valid, sistemul validează automat și afișează un mesaj de informare cu tarif, valabilitate și sold curent. Totodată, se afișează mesaje de atenționare cu următoarele informații:

i. abonamentul expiră în 3, 2, 1 zile;

ii. sunt mai puțin de 2 călătorii;

iii. creditul se apropie de zero, dacă valoarea sa este sub limita introdusă în sistem.

b)În cazul în care nu există titlu de călătorie valid se dă mesaj corespunzător.

Validarea multiplă apare după ce s-a efectuat o validare simplă. Acest tip de validare se poate face doar cu portofel electronic sau călătorii. Validarea multiplă se efectuează astfel:

1. Călătorul apasă butonul "+" și apropie cardul de  cititorul de carduri.

2. Sistemul taxează noua călătorie.

Validarea pe proprie răspundere

Validarea pe proprie răspundere se poate face doar cu abonament dacă:

1.abonamentul are perioadă de valabilitate corectă;

2.liniile abonamentului au tronson comun  cu linia pe care  este vehiculul;

Corectitudinea validării pe proprie răspundere pe tronson comun cu liniile din abonament aparține călătorului: călătorul apasă butonul "R"; sistemul afișează mesajul de informare "Proprie răspundere"; călătorul apropie cardul de cititorul de carduri al validatorului. Dacă pe card există un abonament valid, sistemul taxează călătoria și afișează mesajul de informare, dacă nu s-a validat cu un abonament.

Controlul

Echipele de control ale RATT dispun de aparate portabile pentru verificarea cardurilor. Controlorii blochează automat toate aparatele de validare din vehicul, iar acestea nu vor mai accepta carduri și bilete până la sfârșitul acțiunii. Bonurile fiscale, actele de identitate, taloanele de pensie, etc. nu reprezintă titluri de transport valabile și în consecință nu vor fi acceptate de către echipele de control. Certitudinea  pentru călători asupra unui control autorizat de RATT este realizarea blocării validatoarelor din vehicule, posibil a fi făcută numai de controlori autorizați. Nici un călător nu este obligat să se supună controlului dacă validatoarele nu sunt blocate de controlori printr-un card. Blocarea  validatoarelor  în regim "Control" este o dovadă a autorizării controlorilor de RATT, eliminându-se astfel controlorii "de ocazie".

 

Sistemul  Automat de Taxare (SAT)

Elementul central al Sistemului Integrat de Eficientizare a Încasărilor și Cheltuielilor (SIEIC) este cardul de călătorie contactless din PVC care include un microcip.  Tranzacțiile de date se fac prin apropiere de zona  marcată a  validatoarelor din vehicule, fiind posibilă citirea/scrierea cardului chiar dacă acesta se află în portofel. Pe carduri, RATT va pune la dispoziția publicului călător toate titlurile tarifare existente în prezent  în oferta regiei. Suplimentar se adaugă  portofelul electronic în care se pot încărca sume multiplu ale biletelor  de călătorie. Aceste bilete de călătorie "electronice" pot coexista alături de oricare tip de abonament. Posesorilor de carduri nominale li se oferă  în plus posibilitatea blocării cardurilor pierdute sau furate și apoi  posibilitatea recuperării titlurilor de călătorie avute la data declarării evenimentului. O facilitate nouă este  validarea  multiplă pentru membrii unui grup de persoane. Soluția de taxare propusă de RATT presupune,  alături de cardul contactless,  purtător de abonamente și /sau portofel electronic, păstrarea, cel puțin în momentul actual,  a biletelor pe suport de hârtie.

 

Sistemul  de Monitorizare Vehicule (SMV)

Asigurarea ritmicității planificate prin graficele de circulație a parcursului mijloacelor de transport poate fi făcută prin monitorizarea în permanență a conducătorilor de vehicule.  Sistemul  de monitorizare vehicule implementat de RATT realizează urmărirea în timp real a fiecărui vehicul din traseu, prin localizare GPS, împreună cu măsurarea consumurilor de carburant și energie electrică și contorizarea numărului de călători. În acest fel RATT va avea mijloacele prin care va cunoaște modul de respectare a graficelor de circulație și va avea elementele unei planificări mai bune a parcursurilor mijloacelor de transport, ținând cont de distribuția în timp și spațiu a publicului călător. Vor fi rulate aplicații de calcul care vor produce date referitoare la timpul estimat de sosire a mijloacelor de transport în stații. Aceste date, împreună cu alte informații utile călătorilor (ora, temperatura etc) vor fi afișate în stații pe panouri  electronice de informare.  Aceleași date vor fi disponibile prin portalul RATT, astfel încât prin accesarea de oriunde poate fi aflat momentul de sosire în stație a următorului vehicul..

 

 

Galerie Foto Evenimente
Inaugurarea pasajului subteran Michelangelo
06 August 2015
 
Pasajul Michelangelo, unul dintre cele mai importante și complexe proiecte de infrastructură derulate de municipalitate în ultimii ani, a fost deschis circulației
Video / Declaratii / Interviuri
Spectacol de muzică, apă și lumini pe Bega
24 Iulie 2012
 
Una dintre prioritățile pe patru ani ale actualului Executiv al Primăriei este și crearea unui sistem de muzică, apă și lumini pe Bega
Newsletter

Ultima actualizare: 27.11.2019
Numar de utilizatori unici: 98284
Numar de afisari: 13409434