Campania pentru reforma politicã
In Timișoara există un număr mare de organizații neguvernamentale, multe dintre ele active, care desfășoară activități în domenii precum asistența socială, ecologia, drepturile omului, promovarea intereselor profesionale și de grup, filantropie-voluntariat și dezvoltare economică.
Un număr mai mic de organizații si-a ales să activeze într-un domeniu special care se leagă de idealurile Revoluției din 1989: democrație și participare civică.

Printre acestea se numără și Asociația Pro Democrația (APD) care își desfășoară activitatea în Timișoara prin intermediul Clubului sau local APD - Timișoara înființat încă din anul 1990. APD este o organizație neguvernamentala, non-profit și nepartizană din punct de vedere politic. Misiunea noastră este întărirea democrației în România prin stimularea participării civice. Ariile de interes ale Asociației Pro Democrația sunt: relația dintre alegători și aleși; procesul electoral; educația civică; participarea cetățenilor la procesul de elaborare a politicilor publice; instituțiile publice din perspectiva transparenței procesului decizional; controlul societății civile asupra instituțiilor statului; drepturile omului.

Unul dintre cele mai importante principii de funcționare ale asociației este non-partizanatul politic: în activitățile sale Asociația Pro Democrația nu favorizează nici un fel de ideologie politică, partid, candidat, formațiune politică sau coaliție a acestora.

Dintre cele 12 direcții de acțiune curente majore ale asociației am ales să discutam astăzi despre unul care este de mare actualitate: reformarea sistemului electoral românesc. Această acțiune pe termen lung a asociației noastre poartă numele de "Campania pentru reforma politică" și se materializează în special în promovarea unui proiect de lege intitulat "Codul Electoral".
"Codul Electoral" presupune:

1. Coerenta în reglementarea activității electorale: In momentul de față prevederile care reglementează activitatea electorală în România sunt răspândite într-un număr mare de legi și ordonanțe guvernamentale care se modifică și completează reciproc, înșirarea doar a titlurilor acestora ocupând două pagini întregi. Codul Electoral este o lege unică ce ar urma să cuprindă într-o sinteză coerentă toate normele legale care fac referire la organizarea și desfășurarea alegerilor în România.

2. Reducerea numărului de parlamentari: Numărul de senatori ar urma să fie redus de la 140 la 116 iar cel al deputaților de la 345 la 240.

3. Finanțarea transparentă a activității partidelor politice: Se va putea realiza prin transferul atribuțiilor în privința controlului asupra modului în care se respectă reglementările cu privire la finanțarea campaniilor electorale, de la Curtea de Conturi la Comisia pentru Conturi de Campanie și Finanțare Politică din subordinea Autorității Electorale Permanente (AEP).
Notă: din păcate actualii guvernanți au înființat o instituție cu aceeași denumire „AEP” dar aceasta nu are nici un fel de atribuții în ceea ce privește controlul financiar al activității partidelor politice.

4. Înființarea unei Autorități Electorale Permanente: un organism permanent care să permită acumularea de experiență de la un scrutin la altul și formarea unor specialiști în domeniu, capabili să organizeze alegerile în așa fel încât corectitudinea acestora să nu poată fi pusă la îndoială.
Nota: Autoritatea Electorală Permanentă înființată de actualii guvernanți nu îndeplinește criteriile care să asigure organizarea unor alegeri independente deoarece aceasta este subordonată politic Guvernului. Asociația noastră propune ca AEP să se subordoneze Parlamentului, instituție în care sunt reprezentate toate partidele parlamentare, nu doar cele aflate la guvernare la un moment dat.

5. Introducerea unui sistem electoral mixt bazat pe votul uninominal: Asociația Pro Democrația, în intenția de a ocoli atât dezavantajele votului pe listă cât și ale celui uninominal pur, susține necesitatea adoptării unui sistem electoral așa-numit “cu reprezentare proporțională și selecție personalizată" sau mai simplu: “sistem mixt cu compensare”.
Dezavantajul major al votului uninominal pur este acela că rămân fără reprezentare în Parlament un număr mare de cetățeni: în sistemul de scrutin majoritar (uninominal) câștigă într-o anumită circumscripție doar candidatul cel mai bine clasat, cetățenii care au exprimat voturi pentru ceilalți candidați rămânând astfel nereprezentați. Se poate ajunge chiar și în situația în care un partid să acceadă la putere cu un procent parlamentar de mult peste 50% (majoritate absolută) dar cu un scor electoral în circumscripții de sub 50% (mai puțin de jumătate plus unu din procentul alegatorilor prezenți la vot).

Ex:
candidatul 1. 30% - câștigător
candidatul 2. 25%
candidatul 3. 25%
candidatul 4. 20%
total cei 4 candidați = 100%
 In acest caz 70% dintre alegători rămân nereprezentați în Parlament, iar dacă acest scor se repetă asemănător în majoritatea circumscripțiilor electorale din țară în favoarea candidaților unui aceluiași partid, ajungem la situația în care partidul respectiv poate ocupa 90% din locurile din Parlament având în realitate o susținere electorala de sub 50%.
Sistemul majoritar funcționează fără a manifesta aceste dezavantaje doar în țările în care scena politică este puternic bipolară, respectiv în țările în care în competiție se confruntă doar două partide mari (precum în SUA și Marea Britanie). În aceste formule politice unul dintre partide nu poate câștiga alegerile cu un procent cu mult sub 50% deoarece competitorul său va avea cu siguranță un procent superior. (suma procentelor celor doua partide trebuie să rezulte în aproape 100% din opțiunile de vot, celelalte partide competitoare având de obicei un scor insignifiant)
Credem că soluția pentru România este un sistem electoral mixt bazat pe votul uninominal. Votul uninominal pur ar veni să avantajeze de o manieră dramatică, încălcând flagrant principiul reprezentării proporționale a partidelor în Parlament, doar partidul cel mai bine clasat la ora actuală în România. Vom urmări și noi alături de dumneavoastră cu interes care va fi alegerea guvernanților în ceea ce privește modificarea legislației electorale.
 
Cristian Bratu
Coordonator regional
Asociația Pro Democrația
Clubul Timișoara
 

Galerie Foto Evenimente
Inaugurarea pasajului subteran Michelangelo
06 August 2015
 
Pasajul Michelangelo, unul dintre cele mai importante și complexe proiecte de infrastructură derulate de municipalitate în ultimii ani, a fost deschis circulației
Video / Declaratii / Interviuri
Spectacol de muzică, apă și lumini pe Bega
24 Iulie 2012
 
Una dintre prioritățile pe patru ani ale actualului Executiv al Primăriei este și crearea unui sistem de muzică, apă și lumini pe Bega
Newsletter

Ultima actualizare: 27.11.2019
Numar de utilizatori unici: 98284
Numar de afisari: 13330161