Legenda Eiffel strămutată la podul metalic

Prezentăm câteva informații legate de podurile orașului, care ne slujesc de mulți ani și sunt parte importantă în istoria urbei.

Legenda strămutată

Am amintit, că primele poduri metalice peste canalul Bega au fost construite între anii 1870 și 1871 la inițiativa primarului János Török.

Dintre acestea (deși mutate, recon­struite), mai există doar fostul pod Huniade, care leagă strada Ady Endre cu strada Andrei Mureșianu și partea pie­tonală a podului de pe strada Ti­grului (strămutată la Turbine). După ani buni de la dispariția podului Ancora de Aur câțiva monografi și ziariști ignoranți, însă zeloși au început să răspândească știrea că Eiffel ar fi proiectat și construit podul de la Fabrica de lanțuri (demolată chiar în zilele noastre), adică podul metalic care leagă străzile Ady Endre și Andrei Mureșianu. Au strămutat legenda de la un pod la altul. Trebuie să subliniem, că nici acest pod nu are nici o legătură cu celebrul realizator de construcții metalice, Gustave Eiffel. Iată pe scurt “pățaniile” podului metalic.

Pățaniile podului metalic Huniade

Podul a fost construit între anii 1870–1871. Este un pod comun, cu grinzi cu zăbrele, simplu rezemate, realizat după un proiect tip, asemănător cu multe altele din vremea respectivă. A fost construit pe amplasamentul unui vechi pod de lemn peste care trecea drumul care lega Poarta Petro­varadinului a cetății Timișoarei cu cartierul Iosefin și se îndrepta spre Belgrad. A jucat un rol important în viața orașului. Imaginea lui apare pe multe ilustrate poștale împreună cu Palatul Societății de Regularizare Timiș-Bega. Podul nu a avut nici un ornament, a privat doar funcționalitatea. Era un pod metalic din oțel pudlat, alcătuit din grinzi cu zăbrele parabolice, având calea jos. Elementele componente au fost prinse între ele cu mii de nituri. La acea vreme purta numele marelui erou, conducător de oști și țară Ioan de Hunedoara: Podul Huniade, Hunyadi híd, Hunyadi Brücke.

Cu ocazia introducerii tramvaiului electric, cu vagoane mai grele, a fost necesară întărirea structurii. Societatea de tramvaie a contribuit cu 25% la asigurarea cheltuielilor.

Vechiul pod metalic simplu, fără nici o podoabă nu a satisfăcut dorința pentru frumos și măreț a timișorenilor. În anul 1911 edilii orașului de pe Bega au hotărât demolarea podului metalic și înlocuirea lui cu un pod din beton armat adecvat arterei moderne pe care se ajungea de la gara mare în Cetate. S-a hotărât refolosirea structurii metalice a podului vechi la construcția unui pod nou între străzile Nap și Török (azi Mureșianu și Ady). Așadar podul metalic Huneade a fost demolat în perioada martie - 5 aprilie 1913 de către specialiștii fabricii de poduri a Societății de căi ferate austro­ungare de la Reșița. Întregul material metalic a fost transportat și depozitat pe am­plasamentul șantierului, pe malul Begăi. Proiectul infrastructurii podului a fost întocmit de către inginerul orășenesc ifj. Lád Károly din cadrul Serviciul tehnic al Primăriei orașului Timișoara, iar suprastructura metalică de către “Szabadalmazott osztrák-magyar államvasút társaság resiczai hídgyára” (Fabrica de poduri de la Reșița a Societății austro-ungare de căi ferate).

Fundațiile și o parte din elevații, adică capetele podului (până la cota deasupra nivelului apei) au fost exe­cutate în regie proprie de către primăria orașului și au fost terminate la data de 31 octombrie 1914.

Din cauza războiului lucrările au stagnat o vreme. Lucrările pentru in­frastructura podului au fost reîncepute în august și au fost terminate în 30 noiembrie 1916. Oficiul ingineresc a fost însărcinat să contacteze Societatea de căi ferate pentru reluarea urgentă a lucrărilor, deoarece piesele metalice depozitate pe malul Begheiului timp de trei ani au început să se degradeze, să ruginească tot mai mult. Tratativele în acest sens s­au soldat cu succes, iar Societatea de căi ferate a început montarea grinzilor în luna martie 1917 și a terminat-o tot în același an. Iată câteva date caracteristice ale podului metalic: deschiderea 32,80 m, lungimea totală 40,00 m, lățimea părții carosabile 7,00 m, trotuarele ulterior desființate au avut câte 2 m. Tablierul podului este alcătuit din 9 grinzi I. Clasa de încărcare II, stabilită conform prescripțiilor din 1910. Greutate: 120 tone.

Podul trebuia să se numească “Podul Losonczy” după numele ultimul căpitan viteaz al cetății Timișoarei, omorât, apoi decapitat de către turci în anul 1552.

Din motive de navigație, înălțimea gabaritului sub pod a fost prea mare. Acest handicap l­a condamnat să fie utilizat doar de către pietoni, deoarece ridicarea rampelor de acces ar fi dus la “îngroparea” caselor de pe cele două străzi, iar proprietarii nu și-au dat acordul pentru construirea acestor ram­pe.

În anul 1929 Primăria Municipiului Timișoara a solicitat Ministerului de Interne de la București aprobarea coborârii cu 1,50 metri a tablierului podului, pentru a putea fi utilizat și de vehicule. Ministerul, luând în considerare părerea Consiliului Tehnic Superior, prezidat de inginerul Elie Radu, nu a aprobat solicitarea primăriei. Aceasta a depus o contestație bine argumentată, angajându-se să ridice din nou podul, pe cheltuială proprie, în cazul în care Bega va fi amenajată pentru navigație și pe acest sector. Fără succes. Podul este “cocoțat” și astăzi, servește doar circulația pietonală, iar navigația lipsește cu desăvârșire.

Am propus primăriei vopsirea podului cu diferite culori (implicând elevii Liceului de Artă sau studenții unor facultăți de specialitate) după unele modele din vestul Europei. Podul gri trist ar putea deveni “Podul colorat” sau “Podul vesel”. Cu siguranță ar atrage mulți turiști și vizitatori. Ar trebui încercat.

 dr. ing. Árpád JANCSÓ

 

Galerie Foto Evenimente
Inaugurarea pasajului subteran Michelangelo
06 August 2015
 
Pasajul Michelangelo, unul dintre cele mai importante și complexe proiecte de infrastructură derulate de municipalitate în ultimii ani, a fost deschis circulației
Video / Declaratii / Interviuri
Spectacol de muzică, apă și lumini pe Bega
24 Iulie 2012
 
Una dintre prioritățile pe patru ani ale actualului Executiv al Primăriei este și crearea unui sistem de muzică, apă și lumini pe Bega
Newsletter

Ultima actualizare: 18.01.2018
Numar de utilizatori unici: 98284
Numar de afisari: 10851299