Piața Victoriei din Timișoara
Piața Victoriei este cea mai nouă piață urbană, formând împreună cu piețele istorice Libertății și Unirii unul din cele mai interesante și specifice tra­see urbanistice ale orașului. Ea poartă amprenta stilurilor caracteristice începutului de secol XX, majoritatea construcțiilor ce o delimitează apelând la un vocabular plastic arhitectonic în așa numitul "stil al anilor 1900".

Piața Victoriei înainte de anul 1914
După decizia din 1892 de "de­fortificare", de renunțare la caracterul militar al fortificațiilor cetății, piața a fost trasată pe baza “Planului General de Dezvoltare a Orașului” din anii 1893-1895 (arh. Ludwig von Ybl, ing. Aladár Kovács Sebestyén). Planul prevedea demolarea fortificațiilor și re­alizarea unei legături fluente prin intermediul unui generos bulevard cu cele două mari cartiere existente la acea dată: Elisabetinul și Iosefinul. Axul longitudinal al noului bulevard pornește din axul fațadei Operei (teatrului) și traversează Bega în zona mediană dintre cele două poduri exis­tente atunci (dar având alte forme decât cele actuale), ce conduc spre cele două cartiere. Noul spațiu urban urma să fie mobilat cu edificii reprezentative.
Demolarea fortificațiilor începe în această zonă după 1902. 
Este de remarcat ritmul alert și timpul neobișnuit de scurt de edificare a noilor construcții, în mai puțin de patru ani (1910-1913). În ordine cro­nologică s-au construit:
  • Palatul Lloyd, P-ța Victoriei nr. 2 (arh. Lipot Baumhorn, constr. Arnold Merbl, 29.08.19101-1912)

  • Palatul Ernö Neuhausz, P-ța Vic­toriei nr. 4 (arh. László Székely, 26.10.1910)
     
  • Palatul Arnold Merbl, Str. Pa­ulescu nr. 2 (arh. și constr. A. Merbl, 8.03.1911)

  • Palatul György Dauerbach, Str. Paulescu nr. 1, Str. Goethe nr. 2 (arh. László Székely, 12.07.1911-1912). Palatul, de mari proporții, are fronturi la trei străzi diferite!

  • Palatul Lájos Hilt, P-ța Victoriei nr. 6 (arh. László Székely, 2.12.1911-1913)
  • Palatul Széchényi (comanditar Antal Vogel), P-ța Victoriei 8 (arh. László Székely, 26.10.1911-1913)
  • Palatul Jakob Lőffler, P-ța Victoriei nr.1 (arh. Leopold Lőffler, 18.03.1912-terminat 1.05.1913)

Piața Victoriei după anul 1919
În ordine cronologică s-au con­struit:
  • Camera de Comerț și Industrie, P-ța Victoriei nr. 3 (arh. László Székely,1925-1926)
  • Palatul Weiss (comanditar dr. Friedrich Hajdu), Bd. Republicii nr. 2 (arh. Adalbert Szladek, 1926)
  • Palatul Băncilor Bănățene (actu­alul Hotel Timișoara), Str. Mărășești nr.1 (arh. Mathias Hubert, antrepr. Martin, 27.05.1931)
  • Catedrala Mitropolitană Orto­doxă Română (arh. Ion Traianescu, antrepr. ing. Tiberiu Eremia, 22.06.1936-1946)
Forma și amenajarea pieței a fost definită de cele două largi trotuare de pe laturile est și vest2, adiacente benzilor carosabile, dublate de liniile de tramvai. Zona mediană a pieței a fost rezervată spațiilor verzi. În anul 1926, în careul central este amplasată statuia în copie a Lupei Capitoline, darul orașului Roma, ca “simbol al latinității poporului ro­mân”.
Catedrala Mitropolitană Ortodoxă Română, pe latura sudică a pieței, reușește prin silueta elansată, dezvoltată pe verticală, prin policromia și arhi­tectura specifică edificiilor de cult or­todoxe moldovenești, să marcheze printr-un incontestabil accent urba­nistic axul principal al pieței, având pandant pe latura nordică, arcada monumentală a Operei, terminată în 1936 de arh. Duiliu Marcu, prin modificarea și înălțarea vechii fațade a Teatrului.

Piața Victoriei după anul 1944
Conturul pieței se întregește prin construirea a două blocuri de locuințe, P-ța Victoriei nr. 5, 7 (arh. Aurel Sârbu, 1961-1963) având o volumetrie adecvată și o arhitectură discretă, purtând amprenta comenzii sociale a perioadei respective.
Între anii 1978-1979, se construiește un pasaj subteran pietonal, cu deschidere către toate străzile convergente (ing. Doru Grozescu, arh. Mihai Botescu). Totodată se fac reparații la fațadele clădirilor și o reamenajare a zonei verzi centrale, cu schimbarea mobilierului urban, a stâlpilor de iluminat, etc.
În anul 1989 întreaga piață este supusă unor ample lucrări. Se des­ființează liniile de tramvai și zona ca­rosabilă, se dalează piața, se lărgesc trotuarele, se întrerupe circulația auto în fața Operei, realizându-se pietonizarea întregii zone, pregătindu-se parcă locul de desfășurare a evenimentelor din luna decembrie a acelui an.
Recent, sub pre­textul acoperirii acceselor la gru­purile sanitare publice, s-a realizat o construcție metalică pe parter, ce separă în mod nefericit Piața Victoriei de Piața Huniade, eliminând astfel o valoroasă relație urbanistică a două spații cu majore valențe istorico-culturale.
Mihai Botescu, Mihai Opriș

 
1 Indicăm data exactă la care s-a ob­ținut autorizarea de construire, după care a început imediat executarea lu­crărilor.
2 Pe latura de vest se afla "Corso", pe care se zice că elevii nu aveau voie să se plimbe. Ei aveau voie să se plimbe numai pe latura de est, denumită pe atunci "Surogat" (constituind un "surogat" de "Corso").
 

Galerie Foto Evenimente
Inaugurarea pasajului subteran Michelangelo
06 August 2015
 
Pasajul Michelangelo, unul dintre cele mai importante și complexe proiecte de infrastructură derulate de municipalitate în ultimii ani, a fost deschis circulației
Video / Declaratii / Interviuri
Spectacol de muzică, apă și lumini pe Bega
24 Iulie 2012
 
Una dintre prioritățile pe patru ani ale actualului Executiv al Primăriei este și crearea unui sistem de muzică, apă și lumini pe Bega
Newsletter

Ultima actualizare: 11.01.2019
Numar de utilizatori unici: 98284
Numar de afisari: 12325468