Ce este deponeul ecologic zonal
Deponeu
Vineri, 12 septembrie 2003, Primăria Timișoara și Consiliul Județean Timiș vă invită, începând cu ora 15,00, la Universitatea de Vest, în Aula Magna, la o dezbatere publică pe tema amplasamentului viitorului deponeu ecologic zonal Timișoara.
Groapa de gunoi de la Parța trebuie închisă. Aceasta nu este doar concluzia la care au ajuns experții în domeniu, ci și reacția de bun simț a oricărei persoane care a trecut măcaro dată  pe lână groapa de la Parța.   
Proiectul „Deponeul Ecologic Zonal Timișoara” a fost demarat în decembrie 1996, de către Primăria Municipiului Timișoara. Se dorește realizarea unui deponeu modern, conform normelor ecologice europene, cu o capacitate de depozitare suficient de mare să facă față nevoilor unui oraș în creștere. Să nu mai fie o nouă „groapă de gunoi”, o bombă ecologică, cum este groapa de gunoi de la Parța.
 
În ce va consta noul deponeu?
l este un obiectiv de o importanță deosebită pentru distrugerea și neutralizarea deșeurilor produse în Timișoara și în localitățile periurbane;
l va deservi o populație urbană de 619.177 locuitori și o populație rurală de 177.788 locuitori la care s-a adăugat un spor de 10% pentru  perioada de operare;
l capacitatea de depozitare va fi de 700.000 mc anual, la furnizor și 208.780 mc anual la depozit, respectiv 146.146 tone/an și o durată minimă de funcționare de 30 de ani;
l noul deponeu va fi amplasat pe un teren situat în teritoriul administrativ al Municipiului Timișoara și va deservi nu doar Timișoara ci și întreg județul Timiș;
l spre deosebire de groapa de gunoi de la Parța, deponeul ecologic zonal  s-a proiectat prin respectarea reglementărilor europene de depozitare a deșeurilor orășenești;
l viitorul deponeu va fi, în fapt, o „fabrică” de prelucrare a deșeurilor ce va conține și o stație de sortare a deșeurilor; o stație de epurare a apei uzate (cu o capacitate de 15 litri/secundă), o stație de incinerare a deșeurilor spitalicești (pentru cantitatea de 20 de tone/zi de deșeuri cu risc);
l vor exista unele amenajări tehnologice de exploatare auxiliare care cuprind o poartă cu punctul de recepție a deșeurilor, prevăzută cu cântar și cameră de înregistrare, o stație de spălare și dezinfecție a autovehiculelor care au transportat deșeuri, o gospodărie de carburanți;
l se va realiza un atelier de întreținere – reparații a autovehiculelor și o parcare auto.
l se vor realiza facilități pentru alimentarea cu energie electrică, apă și canalizare și se va construi o rețea de drumuri pentru o capacitate de 60 de autovehicule/zi;
l în ceea ce privește depozitul de gunoi propriu-zis, spre deosebire de Parța, deșeurile vor fi depozitate într-un imens pachet, ambalat în material plastic, cu toate racordările lipite etanș și în argilă practic impermeabilă, astfel încât nici un lichid sau gaz să nu poată ieși din acest ambalaj;
l lichidul se captează integral prin drenaje și se conduce prin tuburi închise la stația de epurare de unde apa este evacuată practic curată;
l biogazul va fi captat prin coșuri de captare și drenaje și ajunge la punctul de colectare – prelucrare;
l deșeurile recuperabile vor fi cântărite și sortate pe o platformă specială;
l o parte din deșeurile organice vor fi transformate în îngrășământ organic și o parte se dirijează la depozitare;
l tot pe platformă se realizează dezinfectarea și spălarea autogunoierelor;
l în cadrul acestui complex, va exista și un laborator de monitorizare care urmărește în permanență ca protecția mediului să fie desăvârșită;
l întreaga incintă a deponeului va fi înconjurată de o pădurice lată de 12 – 15 metri, care va proteja toată activitatea.  
l  după primii 4 – 5 ani de funcționare, deponeul va începe să fie închis, închiderea urmând să continue în paralel cu înaintarea depozitării, timp de 30 – 40 de ani.
l chiar procesul de prelucrare a gunoaielor este diferit de Parța, depunerile zilnice de deșeuri sunt nivelate, compactate și acoperite zilnic cu pământ steril, astfel că în contact cu aerul deșeurile rămân depuse doar 3-4 ore.
l de fapt, deponeul așa cum e el gândit nu va produce nici o daună ecologică, ci din contră va produce avantaje economice pentru locuitorii din zonă. Astfel, atât construcția cât și funcționarea deponeului vor crea noi locuri de muncă pentru populația din zonă;
Din punct de vedere financiar, pentru realizarea deponeului, Uniunea Europeană acoperă 75 la sută din investiție (fonduri nerambursabile, adică bani care nu mai trebuie dați înapoi) și oferă un credit avantajos pentru restul de 25 la sută;
l tărăgănarea procesului (început în 1996) prin căutarea unui nou amplasament ar duce la pierderea banilor de la Uniunea Europeană și inclusiv a acestor avantaje. Bugetul local nu poate susține realizarea unui deponeu ecologic. Apelarea la investitori străini sau la credite comerciale ar necesita includerea costurilor de execuție în tarife, costul integral trebuind, în acest caz să fie suportat de către populație.
 
Interesul public trebuie să prevaleze asupra interesului particular, în condițiile în care acesta este respectat. Proiectul de față asigură respectarea interesului public și nu aduce atingere interesului privat.
 

Galerie Foto Evenimente
Inaugurarea pasajului subteran Michelangelo
06 August 2015
 
Pasajul Michelangelo, unul dintre cele mai importante și complexe proiecte de infrastructură derulate de municipalitate în ultimii ani, a fost deschis circulației
Video / Declaratii / Interviuri
Spectacol de muzică, apă și lumini pe Bega
24 Iulie 2012
 
Una dintre prioritățile pe patru ani ale actualului Executiv al Primăriei este și crearea unui sistem de muzică, apă și lumini pe Bega
Newsletter

Ultima actualizare: 15.05.2020
Numar de utilizatori unici: 98284
Numar de afisari: 13662130