Timișoara în 2030

Proiectul gândit de experți germani și români se referă la dezvoltarea durabilă a infrastructurii orașului nostru.

Proiectul este rezultatul a câtorva luni de muncă a unei echipe formată din experți ai institutului german Fraunhofer IPA, Primăriei Timișoara, Universității Politehnice Timișoara, secondați de specialiști de la Drumuri Municipale, RATT, Regionala CFR, Aeroportul Internațional „Traian Vuia”. Conceptul rezultat e format din proiecte care vizează domenii interconectate: calea ferată, transportul public, aeroportul, drumuri - și care împreună oferă o viziune coerentă asupra modului în care se poate dezvolta sistemul de transport nu doar la nivelul orașului nostru, ci și în zonele periurbane, unde locuiesc tot mai mulți oameni care lucrează în Timișoara, vin la școală aici, își petrec timpul liber sau vin la cumpărături.

Calea ferată

La nivelul proiectelor de dezvoltare a căii ferate au fost vizate: realizarea centurii feroviare în partea de nord a orașului și realizarea legăturii cu aeroportul, modernizarea celor patru stații CFR existente – Timișoara Nord, Est, Vest, Sud – și transformarea lor în stații de transfer intermodal (adică, existența mai multor mijloace de transport în același loc – tren, autobuz, tramvai etc.) și ridicarea liniei de cale ferată pe estacadă, pe anumite porțiuni, prin realizarea unor platforme suspendate, pe care să circule în oraș trenuri rapide, de tipul S-Bahn.

Transportul public

Capitolul de transport public are în vedere proiecte privind conectarea optimizată a transportului pe calea ferată cu cel individual, motorizat, realizat prin mai multe măsuri: modernizarea gărilor CFR; amenajarea de autogări pentru traseele din întreaga zonă metropolitană; instalarea unui sistem de parcare, în nodurile de transport public, unde cei care vin în Timișoara își pot lăsa mașinile și își pot continua călătoria în oraș cu mijloace de transport în comun; extinderea rețelelor de tramvai, troleibuz, autobuz; valorificarea potențialului de trafic naval pe canalul Bega, prin introducerea unui sistem de vaporetto.

Rețeaua de drumuri

Se are în vedere închiderea inelului de centură al orașului, realizarea inelului IV de circulație (traseul existent este: str. Dâmbovița – b-dul Liviu Rebreanu – parțial str. Lidia și se dorește completarea cu str. Lidia – b-dul Industriei – str. Bobâlna – Liziera Pădurii Verzi (Motel) – Aleea Pădurea Verde – str. Măcin – Liziera Pădurii Verzi (U.M.T.) – str. Constructorilor – str. Centurii – str. G. Alexandrescu – Calea Bogdăneștilor – str. Năsăud și realizarea a două poduri peste Bega și a două pasaje CFR) și realizarea unei rețele de piste pentru bicicliști în zona orașului vechi, de-a lungul canalului Bega și la Pădurea Verde.

Aeroportul

Conectarea aeroportului la rețeaua feroviară prin realizarea unei aerogări și conectarea la rețeaua rutieră prin realizarea de puncte de descărcare (coborâre și urcare) de pe autostradă, în apropierea aeroportului – sunt principalele proiecte la acest capitol.

Cei care au luat parte la prezentarea proiectului „Vision 2030 - Timișoara – metropolă europeană high-tech, cu rădăcini istorice și culturale” s-au declarat optimiști, declarând că, odată obținute sursele de finanțare, proiectul poate fi realizat și în 12 -15 ani.

Proiectul va fi depus atât la Guvernul României, cât și la Uniunea Europeană, la Bruxelles, pentru obținerea de fonduri structurale, în vederea realizării sale.

„Fac apel la dumneavoastră, domnule ministru”, i-a spus primarul Gheorghe Ciuhandu ministrului Orban la finalul prezentării, „să susțineți acest proiect. Nu este proiectul meu, este proiectul comunității, proiectul Timișoarei.”

Răspunsul ministrului Ludovic Orban a fost prompt: „Faptul că sunt aici arată că sunt interesat de acest proiect. Vă garantez, domnule primar, că veți avea tot sprijinul meu și al colegilor din Guvern, mai ales că sunteți primii din România care au realizat un astfel de proiect, care poate garanta dezvoltarea orașului dumneavoastră”.

Ce este Fraunhofer?

Institutul Fraunhofer este cel mai mare institut de cercetări aplicate din Europa, având sediul central în Germania. Are circa 12.500 de specialiști care lucrează în 56 de centre de cercetare și sunt implicați în sute de domenii tehnologice. Bugetul Institutului Fraunhofer destinat cercetării este de circa 1,2 miliarde de euro anual. Institutul are filiale în Europa, SUA, Asia.

Echipa de proiect

Din echipa de proiect fac parte, din partea Primăriei Timișoara: Primarul Gheorghe Ciuhandu, director Direcția de Dezvoltare, Aurelia Junie, director Direcția de Drumuri și Transporturi, Culiță Chiș, arhitect șef Sorin Ciurariu; din partea Institutului Fraunhofer: Kai-Udo Modrich, șef Departament Procesarea Informației și Reinerth Hans, proiect manager; din partea Universității Politehnice, rector Nicolae Robu, șef Departament Electrotehnică Aplicată, Ivan Bogdanov; Cornel Bota, director Drumuri Municipale, Ioan Goia, director tehnic RATT, Ion Stoichescu, șef Divizie Tehnică CFR, Paul Lombrea, director dezvoltare Aeroportul Internațional „Traian Vuia”.

"Proiectul se referă la mobilitate. Mobilitatea înseamnă că oamenii pot merge ușor de acasă la serviciu, de la serviciu, acasă, de acasă la cumpărături. O pot face cu mașina lor sau o pot face cu sistemul public de transport. Important e să poată să se deplaseze ușor.” Kai-Udo Modrich, Institutul Fraunhofer

“Fac apel la dumneavoastră, domnule ministru, să sus-țineți acest proiect. Nu este pro-iectul meu, este proiectul comunității, proiectul Timișoarei.” Primar Gheorghe Ciuhandu

“Faptul că sunt aici arată că sunt interesat de acest proiect. Vă garantez, domnule primar, că veți avea tot sprijinul meu și al colegilor din Guvern, mai ales că sunteți primii care au realizat un astfel de proiect, care poate garanta dezvoltarea orașului.” Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban

 

Galerie Foto Evenimente
Inaugurarea pasajului subteran Michelangelo
06 August 2015
 
Pasajul Michelangelo, unul dintre cele mai importante și complexe proiecte de infrastructură derulate de municipalitate în ultimii ani, a fost deschis circulației
Video / Declaratii / Interviuri
Spectacol de muzică, apă și lumini pe Bega
24 Iulie 2012
 
Una dintre prioritățile pe patru ani ale actualului Executiv al Primăriei este și crearea unui sistem de muzică, apă și lumini pe Bega
Newsletter

Ultima actualizare: 27.11.2019
Numar de utilizatori unici: 98284
Numar de afisari: 13323980