Modernizarea liniei de tramvai

În anul 2002 a început una dintre cele mai ambițioase dar și necesare investiții din istoria orașului. Este vorba despre reabilitarea a 40 de kilometri de linie de tramvai și a rețelelor subterane. 

Pentru acest proiect s-au investit 19 de milioane de euro de la Banca Europeană de Investiții și 28 milioane de euro din surse proprii.

Durata de execuție a proiectului este de 5 ani, proiectul demarând în 2002. Proiectul constă în proiectarea, construcția și punerea în funcțiune a lucrărilor referitoare la modernizarea diferitelor porțiuni de linii de tramvai din Timișoara. Acest lucru presupune și înlocuirea vechilor cabluri de alimentare cu energie electrică cu altele noi și refacerea întregii rețele de cabluri de curent continuu de pe liniile vechi.

Așteptări

Rezultatele așteptate în urma realizării acestor lucrări sunt: creșterea vitezei de circulație la 17 km/h, îmbunătățirea parametrilor de mediu afectați de transportul public (zgomot, vibrații), diminuarea cheltuielilor de exploatare, întreținere și reparații; îmbunătățirea siguranței în desfășurarea circulației; protejarea materialului rulant (tramvaiul); mărirea gradului de confort și civilizație.

De altfel, intenția Primăriei Timișoara este ca în cursul anului viitor să achiziționeze câteva tramvaie de ultimă generație, în genul celor din Strasbourg și care să circule pe rutele modernizate.

Traseele pe care s-a lucrat

Traseele deja finalizate sunt:

  • Str. Doja - Bv.16 Decembrie 1989 - Str.1 Decembrie (aprilie 2002 - 19.12.2003);
  • Str. Preyer - Bv. Tinereții (mai 2003 - 30.11.2004);
  • Str. Dacilor - inclusiv Piața Traian - Str. Kogălniceanu – inclusiv Podul Dacilor - Str. I. Mihalache - Str. Dorobanþilor inclusiv Podul M. Viteazul (unele trasee finalizate, altele în lucru);
  • Str. Independenței - Str. Drubeta (parțial, până la str. Mureș) (tronson I, iunie 2004, tronson II iunie 2005 -31.05 2006);
  • Str. Bogdăneștilor - Str. Brediceanu - Viaduct CFR  (iulie 2004 - 28.10.2005);
  • Str. Nemoianu – Piaþa Regina Maria - Bv. Ferdinand, inclusiv Podul Traian (febr. 2005 – mai 2006);

La ce se lucreazã anul acesta (2006)

Traseele în lucru sunt urmãtoarele:

  • Piața Libertății – str. Proclamația de la Timișoara - Bv. Revoluției 1989, inclusiv Podul Decebal;
  • Bv. Dâmbovița - inclusiv intersecția Bv. Dâmbovița cu str. A. Ipătescu - Bv. L. Rebreanu, inclusiv intersecția Bv. L. Rebreanu cu str. Drubeta;
  • Bv. L. Rebreanu (continuare);
  • Bv. Iosif Bulbuca.

Lucrări executate

Lucrările care se execută în cadrul proiectului de reabilitare a liniei de tramvai se caracterizează prin complexitate, modernitate și soluții flexibile. 

Reabilitarea liniei de tramvai pre-supune realizarea mai multor tipuri de lucrări, inclusiv înlocuirea materialelor exis-tente cu altele mai performante.

Astfel, au fost înlocuite dalele de beton armat, amplasate de o parte și de alta a canalului tehnic sub fiecare cale de rulare, care au fost dimensionate pe mediu elastic.

Canalul tehnic se execută din beton armat monolit, pentru a se poza în interiorul lui cablurile electrice de alimentare a rețelei de contact tramvai și a iluminatului public.

Se folosește sistemul de izolare și prindere elastică a șinei cu canal, prin sistem elastic continuu (ISOLAST, conceput de firma germană ORTEC GmbH) care diminuează vibrațiile provocate de circulația tramvaielor.

De asemenea, se montează în intersecții echipamente de acționare automată a aparatelor de cale, echipamente de încălzire a aparatelor de ca--le, echipamente de lubrifiere etc.

Se efectuează lucrări de alimentare electrică a rețelei de contact (modernizarea rețelei de cabluri, 48 km) și înlocuirea cablurilor de alimentare a substațiilor de redresare, pe o lungime a canalizației de 24 km;

Se execută lucrări de reglementare a rețelelor edilitare stradale (apă – canal, termoficare, gaze), și a rețelelor SC ELECTRICA SA și ROMTELEMOM, afectate de modernizarea liniei cale și a rețelei de contact tramvai.

Date despre transportul în comun

  • 1868 - Se înregistrează "Societatea de tramvai cu cale ferată din Timișoara";
  • 1869 - Se pune în funcțiune prima linie de tramvai cu cai la 8 iulie;
  • 1897 - Se înființează societatea pe acțiuni "Tramvaiele comunale electrice din Timișoara";
  • 1899 - Se pune în funcțiune tramvaiul cu tracțiune electrică;
  • 1904 - Întreprinderea trece în administrația Consiliului Comunal sub numele de "Tramvaiele Comunale Timișoara";
  • 1919 - Trecerea societății sub administrația românească;
  • 1920 - Se pun bazele producției de tramvaie în ateliere proprii;
  • 1932 - Mutarea liniei CFR Timisoara - Buziaș în afara orașului;
  • 1939 - Înființarea Întreprinderii electromecanice Timișoara (IET);
  • 1942 - Punerea în funcțiune a primei linii de troleibuz în Timișoara;
  • 1943 - Apariția primelor linii de autobuze în Timișoara;
  • 1948 - Înființarea Întreprinderii de Transport Timișoara.
 

Galerie Foto Evenimente
Inaugurarea pasajului subteran Michelangelo
06 August 2015
 
Pasajul Michelangelo, unul dintre cele mai importante și complexe proiecte de infrastructură derulate de municipalitate în ultimii ani, a fost deschis circulației
Video / Declaratii / Interviuri
Spectacol de muzică, apă și lumini pe Bega
24 Iulie 2012
 
Una dintre prioritățile pe patru ani ale actualului Executiv al Primăriei este și crearea unui sistem de muzică, apă și lumini pe Bega
Newsletter

Ultima actualizare: 27.11.2019
Numar de utilizatori unici: 98284
Numar de afisari: 13423470