Proprietățile deținute de Primăria Municipiului Timișoara în decursul anilor

Primăria orașului Timișoara, în trecut era foarte bogată, iar cetățenii Timișoarei erau și mai bogați. Primăria în decursul anilor a avut următoarele proprietăți:

Abatorul Comunal

Abatorul Comunal din Timișoara, anul 1913

În cartierul Elisabetin, în apropierea Cartierului Fabric, s-a construit Abatorul Comunal, compus din 11 clădiri, între anii 1904-1905. Planurile de construcție au fost executate de arhitectul Szekely Laszlo și construcția întregului ansamblu de clădiri a costat 800.000 de coroane. Abatorul a fost dotat cu cele mai moderne utilaje și instalații pentru perioada aceea.

Centrala electrică orășenească din Timișoara

Centrala electrică orășenească din Timișoara a fost înființată în anul 1883 de către o firmă engleză, iar la data de 1 ianuarie 1893 a trecut în proprietatea orașului prin cumpărare de la firmă angleză. Timișoara a fost primul oraș din continentul european cu iluminatul electric stradal, aprins prima oară la 12 noiembrie 1884.

Uzina de gaz

Fabrica de gaz aerian s-a pus în funcțiune în cursul anului 1858, ca proprietate a Societății Austriece de Gaz din Viena. Adunarea Generală a Consiliului Primăriei în data de 3 iunie 1903, hotărăște cumpărarea fabricii de gaz de către oraș în valoare de 300.000 de coroane. Rețeaua de gaz este ramificată în cele 4 cartiere ale orașului.

Fabrica de spirt

În cartierul Iosefin, pe partea dreaptă a Canalului Bega se găsește Fabrica de spirt din Timișoara, fondată în anul 1869, actualmente Combinatul Solventul. Capitalul social a fost de două milioane de coroane, capacitatea de producție de 50.000 hl spirt rafinat pe an.

Centrală hidroelectrică

Uzina Hidroelectrică, anul 1913

În anii 1907-1910 s-a construit la Timișoara pe Bega, hidrocentrala orășenească cu scopul de a mări forța (puterea) electrică pentru iluminat public și la un preț mai mic pentru acționarea tramvaielor și în alte scopuri industriale.

Tramvaiele comunale

Primăria orașului liber regal Timișoara, la data de 14 februarie 1904, hotărăște cumpărarea întreprinderii de tramvaie. Astfel Timișoara devine un oraș modern, de acum fiind stăpânul transportului în comun și dispune liber asupra funcționării tuturor mijloacelor de transport în comun ale orașului.

Fabrica de gheață

În anul 1910, cu ocazia transformărilor frigorifice, primăria orașului a mai construit o fabrică de gheață artificială, care a costat 116.000 de coroane. Fabrica de gheață artificială a fost extinsă în incinta abatorului unde a funcționat, dar acum în loc de 60 chintale de gheață pe zi producea 180 de chintale pe zi.

Fabrica de cărămidă

Fabrica de cărămidă a funcționat în Calea Freidorfului prin anul 1880, dar primăria a vândut-o în anul 1893, unei societăți pe acțiuni. După 10 ani, conducerea orașului și-a dat seama de greșeală făcută deoarece au început mari lucrări de construcții, unde au avut mare nevoie de cărămidă. În data de 30 octombrie 1905 au răscumpărat toate acțiunile societății, valoarea totală a fost de 192.000 de coroane.

Fabrica de țigle

Fabrica de țigle a fost înființată în anul 1905, țigla se fabrica manual dar exista și o mașină de presat țigle de 60 cai putere. Arderea țiglelor a fost făcută într-un cuptor rotativ cu compartimente, producția anuală fiind de patru milioane de țigle.

Uzinele de apă și canalizare

Această întreprindere de importanță deosebită pentru orașul Timișoara, a fost înființată în anul 1914, cu 21 de angajați și un director în persoana inginerului Stan Vidrighin. Sarcinile ce revin colectivului sunt alimentarea cu apă potabilă a orașului, asigurarea rețelei de canalizare, menținerea în funcțiune a sistemului de alimentare cu apă industrială și extinderea acestor sisteme în tot orașul. Apa potabilă este pompată din trei puțuri adânci din comuna Urseni, urmând procesul tehnologic de filtrare și apoi se pompează în cartiere populate și în rezervoarele turnurilor de apă, din cartierul Fabric și Iosefin, pentru menținerea presiunii.

Hala de construcții și reparații

Hala de construcții și reparații cuprinde pe lângă atelier de tâmplărie, lăcătușărie, mecanică și un ferăstrău cu două gatere, patru circulare mânate de un motor electric de 50 cai putere. Această hală și personalul angajat, au contribuit foarte mult la construcția, reparația și menținerea în stare bună a podurilor și a altor construcții pe cursurile de apă din oraș.

Octavian LEȘCU

 

Galerie Foto Evenimente
Inaugurarea pasajului subteran Michelangelo
06 August 2015
 
Pasajul Michelangelo, unul dintre cele mai importante și complexe proiecte de infrastructură derulate de municipalitate în ultimii ani, a fost deschis circulației
Video / Declaratii / Interviuri
Spectacol de muzică, apă și lumini pe Bega
24 Iulie 2012
 
Una dintre prioritățile pe patru ani ale actualului Executiv al Primăriei este și crearea unui sistem de muzică, apă și lumini pe Bega
Newsletter

Ultima actualizare: 13.11.2018
Numar de utilizatori unici: 98284
Numar de afisari: 12134695