Fabrica de chibrituri din Timișoara

Vă prezentăm în acest număr istoria Fabricii de chibrituri de-a lungul timpului, așa cum este menþionată în diferite articole, descrieri și monografii.

În Timișoara a fost înregistrată încă din secolul XIX o activitate economică bogată, mai multe fabrici fiind înființate în orașul de pe Bega, care au realizat produse aflate la mare căutare pe piețele europene și nu numai. Cea mai mare fabrică de chibrituri din Ungaria a fost fondată de Steiner Károly junior la Timișoara cu mari sacrificii, în anul 1883.

De la un început modest

În partea stângă a canalului Be­ga se afla Agenția de Navigație pe Dunăre, prevăzută cu depozite mari, iar în spatele ei era Fabrica de hârtie închisă de ani de zile. Mai jos, vizavi de Fabrica de spirt era Fabrica de chibrituri (pe locul pe care mai apoi era Tehnolemn). Fabrica a fost construită pe o întindere de 800 de metri patrați. Numită Fabrica Timișoreană de Chibrite, Vaselină și Tehnică Chimică, dezvoltându-se de la un început mic, modest, până a ajuns să acopere în patru-cinci ani necesarul de chibrite al Ungariei în așa-zisul sortiment „suedez”, fiind cea mai puternică de acest gen de pe teritoriul ungar. Aici se fabricau tot felul de chibrite, unsoare pentru căruțe și diferite produse chimice, fiind cunoscută prin produsele sale și peste hotare, unde le exporta.

Dezvoltare și exporturi

Fabrica de chibrite a  cunoscut o dezvoltare însemnată, după înființarea sa. A trecut de mai multe ori prin proprietatea a diferite persoane, până în anul 1899, când a fost preluată de către o societate acționară, moment din care a înregistrat un progres considerabil. Președintele întreprinderii era baronul Nikolits Fedor, iar director Szana Zsigmond. Dacă fabrica a cumpărat până atunci bețele și cutiile din Austria, din acel moment toate acestea se confecționau aici, din lemn autohton. Fabrica ajunsese să aibă 56 de mașini diferite și 300 de muncitori, realizând zilnic 40 de milioane de chibrite, 150 000 de cutii de chibrite și 50 000 de ambalaje de hârtie. Pentru producerea tuturor acestor mărfuri în cantitățile colosale menționate se utilizau anual 500 de vagoane de lemne, ceea ce însemna 50 000 de metri steri.  Produsul fabricii cel mai preferat de public era chibritul Emke, care a micșorat mult importul chibritelor din Austria. De asemenea, fabrica dona 5% din câștigul net societății Emke(societate de educație publică din Ardeal), ceea ce însemna  anual circa 5.000 de coroane. În același timp, exportul fabricii a crescut în mod continuu, având piețe în toate țările balcanice și din Asia.  Fabrica de chibrituri timișoreană a exclus produsele străine nu numai în plan autohton, dar și-a trimis produsele în Galiția și Bucovina. Chibritele timișorene au devenit o marcă îndrăgită și căutată și în Orient. Rusciuc, Varna, Sofia, Constantinopol, Salonic, Smirna, Mesina sunt locuri importante în care au pătruns produsele acestei întreprinderi în progres.

Dotarea tehnică era avansată

O premisă a acestor succese a fost amenajarea tehnică unică în toată monarhia de atunci pentru producerea produselor suedeze. Astfel, Fabrica de chibrite a fost dotată cu cele mai noi cuceriri ale tehnicii moderne. De pildă, ea a obținut prima mașină inventată în Belgia și fabricată în Germania, cu o lungime de 22 de metri și care producea chibrite suedeze într-un proces continuu de producție unic. Pentru confecționarea cutiilor și prelucrarea lemnului le stăteau la dispoziție instalații mecanice moderne, care ușurau lucrul muncitorilor. Cu aparatura sa modernă și capacitatea sa de producție extinsă, Fabrica de chibrituri și de produse chimice de la Timișoara ajunsese pe primul loc în țară.

(Articole apărute în: „Mica monografie a Orașului Liber Regal Timișoara”, autor dr. Berkeszi Istvan, tipărită la Tipografia Uhrmann Henrik în anul 1900; lucrarea „Orașul Liber Regal Timișoara. Schiță monografică de Armin Barat”-1902, Tipografia Heinrich Uhrmann din Timișoara; articol publicat în Timișoara sub supravegherea comisiei de redacție a Institutului Național de Monografii-redactor dr. Samuil Borovszky în anul 1913 la Societatea Națională de Monografii din Budapesta)

Octavian LEȘCU

 

Galerie Foto Evenimente
Inaugurarea pasajului subteran Michelangelo
06 August 2015
 
Pasajul Michelangelo, unul dintre cele mai importante și complexe proiecte de infrastructură derulate de municipalitate în ultimii ani, a fost deschis circulației
Video / Declaratii / Interviuri
Spectacol de muzică, apă și lumini pe Bega
24 Iulie 2012
 
Una dintre prioritățile pe patru ani ale actualului Executiv al Primăriei este și crearea unui sistem de muzică, apă și lumini pe Bega
Newsletter

Ultima actualizare: 19.10.2017
Numar de utilizatori unici: 98284
Numar de afisari: 10444941