Podul Decebal a împlinit 100 de ani (II)
Monumentele tehnice ale orașului sunt păstrate și restaurate, dovedind că tradițiile și inovațiile sunt recunoscute și de către urmași.

Podul Decebal, adică Podul de pe Aleea Parcului, Liget-úti híd, Parkstrassenbrücke a împlinit în luna mai frumoasa vârstă de 100 de ani. În numărul trecut am trecut în revistă câteva date despre acest pod deosebit al orașului, iar acum conti­nuăm prezentarea lui. Podul Decebal se încadrează armo­nios în zonă, mo­bilând-o, dându-i un farmec aparte. El a devenit o construcție emblema­tică a Timișoarei. Podul nostru a fost citat mai multe decenii în cursurile de poduri din întreaga lume ca un exemplu de curaj ingineresc, dovadă de intuiție și bune cunoștințe tehnice, atunci când încă nu se cunoștea încă foarte bine comportarea în timp a betonului, atunci când mulți ingineri se fereau să proiecteze poduri de beton. În anii realizării sale (1908–1909), a fost cel mai mare pod pe grinzi de beton armat cu structură tip Gerber. A obținut diploma de onoare la expoziția internațională de la Paris (1910).

A intrat în istorie

Acum podul Decebal a intrat în cărțile care tratează istoricul podurilor de beton, a construcțiilor de beton. Pentru noi, timișorenii, nu este doar o piesă de muzeu. Deși cu caracter de monument tehnic, ne slujește în continuare, ne încântă privirile. Podul proiectat pentru încărcările de la începutul secolului trecut a fost tot mai mult solicitat. Au crescut tonajele mașinilor, tram­vaiele vechi, ușoare, au fost înlocuite cu altele mai noi, dar mult mai grele. La o vreme s-a avut în vedere demolarea vechiului pod și înlocuirea lui. Este un fapt minunat că edilii orașului au recunoscut valoarea inestimabilă a acestui monument tehnic și nu demult au hotărât consolidarea și repararea lui. Podul Decebal are haine noi și nu a avut trista soartă a podului Dacilor (din Piața de Fân) și podului Mihai Viteazul (din Piața Morii), care au fost demolate.

Proiectanții podului

Proiectantul podului Decebal, MIHAILICH Győző (Recaș, 1877- Budapesta, 1966) a fost una dintre cele mai mari personalități din do­me­niul construcțiilor de poduri din Ungaria și Europa, promotor al introducerii betonului armat în con­strucția podurilor. După terminarea Universității Tehnice din Budapesta în anul 1899, a devenit în 1906 profesor universitar. Preda structuri de beton armat. În 1908 proiectează podul de pe Aleea Parcului (azi Decebal) din Timișoara. Profesorul Mihailich a avut o prodigioasă activitate pedagogică, a obținut o serie de medalii și ordine înalte, a proiectat multe poduri și con­strucții industriale. Proiectele sale de anvergură: structura metalică a podului peste Tisa la Szolnok, hala mare a garajului de autobuze din cartierul Zugló al Budapestei (azi monument tehnic, transformat în supermarket), poduri de beton armat peste Crișuri, silozul de grâne de la Csepel, reconstrucția podului Margareta peste Dunăre la Budapesta, podul metalic peste râul Tisa de la Polgár, suprastructura noului pod peste Tisa la Szeged. A fost consultant la reconstruirea podurilor din Budapesta distruse în cel de­al doilea război mondial. Arhitectura podului Decebal este opera arhitectului KÖRÖSSY Albert Kálmán (Szeged, 1869 - Budapesta, 1955). A studiat la Universitatea Tehnică din Budapesta, la École des Beaux Arts din Paris și la München, unde obține diploma de arhitect. A proiectat mai ales clădiri de locuit și școli.

 dr. ing. Árpád Jancsó

 

Galerie Foto Evenimente
Inaugurarea pasajului subteran Michelangelo
06 August 2015
 
Pasajul Michelangelo, unul dintre cele mai importante și complexe proiecte de infrastructură derulate de municipalitate în ultimii ani, a fost deschis circulației
Video / Declaratii / Interviuri
Spectacol de muzică, apă și lumini pe Bega
24 Iulie 2012
 
Una dintre prioritățile pe patru ani ale actualului Executiv al Primăriei este și crearea unui sistem de muzică, apă și lumini pe Bega
Newsletter

Ultima actualizare: 13.11.2018
Numar de utilizatori unici: 98284
Numar de afisari: 12074862