Podul Mihai Viteazul și Podul Dacilor (II)
În urma expertizelor realizate de specialiști, s-­au luat unele măsuri pentru protejarea acestor monumente ale orașului.
Continuăm și în acest număr pre­­zentarea frumoaselor poduri ale Ti­mișoarei. Astfel, datele tehnice arată că sistemul static al podului din Piața de Fân și al celui din Piața Morii era: grindă continuă pe mai multe reazeme. Fiecare pod avea trei deschideri. Armă­turile principale s­-au confecționat din fier beton. Privitorul putea zări doar deschiderea centrală, deasupra luciului apei, deoarece deschiderile marginale au fost înecate în terasament. Calculul s-a făcut pentru o încărcare utilă de 20 tone. Pe podul din Piața de Fân circulau (pe linia tramvaiului) și trenuri de marfă la și de la uzinele din cartierul Fabric (Fabrica de Bere). În scopul obținerii unui aspect cât mai frumos, pentru podul din piața Morii, comisia urbanistică a aprobat propunerea oficiului ingineresc, care a solicitat ca “în câmpul pilonilor să se aplice câte­ un relief care să imortalizeze momentele mai importante care au avut loc în vecinătatea schimbată a podului” și a suplimentat bugetul cu încă 1.000 coroane firmei constructoare.
Basoreliefuri reprezentative
Cele patru basoreliefuri au fost executate în atelierul apreciatului sculptor timișorean Nándor GALLAS. Ele reprezintă: o figură feminină ținând sigiliul orașului liber și regal Timișoara, un tăbăcar prelucrând o piele, un morar cu un sac plin în spinare, un nisipar, care încarcă cu nisip barca specială pentru transportul acestui material atât de necesar pentru ridicarea clădirilor orașului de pe Bega. La realizarea acestor poduri, ca reprezentanți ai beneficiarului, adică ai orașului Timișoara, au avut o contribuție deosebită eminentul inginer șef al orașului, SZILÁRD Emil, cel care a conceput întregul sistem hidrotehnic al orașului și Stan VIDRIGHIN inginer orășenesc la acea vreme. În anul 1924 podul din Piața Morii (Malom-téri híd, Mühlplatzbrücke) a primit numele de “Podul Mihai Viteazul”, iar cel din Piața de Fân (Széna-téri híd, Heuplatzbrücke) numele de „Podul Dacilor”.
Și podurile îmbătrânesc
Cu trecerea timpului, da­torită acțiunilor agenților at­mos­ferici, creșterii greu­tăților vehiculelor, lipsei de întreținere, acțiunii sării fo­losite iarna la activitățile de deszăpeziri și podurile dau semne de oboseală, aspectul lor se schimbă, îmbătrânesc. Starea lor este cercetată de cei care le au în administrare. Inspectarea vizuală trebuie urmată de cercetări mai pro­­funde, cu alte metode de investigație. Podurile noastre au fost expertizate de IPROTIM în 1970–1971. La podul Mihai Viteazul (Piața Morii) capacitatea portantă a rezultat mult mai mică decât la podul Dacilor (Piața de Fân), construit identic, de aceeași firmă, datorită unei fisuri verticale în suprastructură. În urma expertizelor, s-­au luat unele măsuri de limitare a vitezei, tonajului pe pod. La podul Mihai Viteazul s-­au mutat liniile de tramvai și s-­a construit o insulă separatoare cu borduri ridicate în așa fel, încât în același timp să nu aibă acces pe pod și tramvaiul și autovehiculele. S­-au executat și lucrări de reparații, s­-a limitat viteza de circulație pe pod la 15 km/h. La podul Dacilor s­-au luat măsuri pentru reglementarea trecerii vagoanelor de cale ferată. Pentru a avea o situație și mai exactă, a ști cât timp se mai poate conta pe cele două poduri, Șantierul de Drumuri Municipale Timișoara, a încheiat în 1976 un contract de cercetare, pentru urmărirea în timp (2 ani) și testarea prin încercări directe a podurilor.
 
Dr. ing. Árpád Jancsó
 

Galerie Foto Evenimente
Inaugurarea pasajului subteran Michelangelo
06 August 2015
 
Pasajul Michelangelo, unul dintre cele mai importante și complexe proiecte de infrastructură derulate de municipalitate în ultimii ani, a fost deschis circulației
Video / Declaratii / Interviuri
Spectacol de muzică, apă și lumini pe Bega
24 Iulie 2012
 
Una dintre prioritățile pe patru ani ale actualului Executiv al Primăriei este și crearea unui sistem de muzică, apă și lumini pe Bega
Newsletter

Ultima actualizare: 13.11.2018
Numar de utilizatori unici: 98284
Numar de afisari: 12074850