Entitățile care pot fi controlate de Corpul de Control și Antifraudă al Primarului sunt:
- aparatul de specialitate al Primarului Municipiului Timișoara,
- instituțiile publice finanțate din bugetul local al Municipiului Timișoara,
- serviciile publice de interes local (cu sau fără personalitate juridică),
- societățile comerciale înființate sub autoritatea Consiliului Local, unitățile sanitare al căror management a fost transferat administrației publice locale.
Atribuții
- Întocmirea programul anual de control care cuprinde misiuni de control tematice și de fond sau acțiuni de documentare;
- Efectuarea misiunilor de control (tematice sau de fond), în baza programului anual de control, aprobat de Primarul Municipiului Timișoara în vederea evaluării activității, identificării și corectării deficiențelor constatate;
- Efectuarea de controale inopinate, la solicitarea Primarului municipiului Timișoara prin care se urmăresc constatarea, analizarea, evaluarea, îndrumarea /sprijinul /corectarea unor activități/ evenimente determinate din aparatul de specialitate, instituțiile/serviciile publice de interes local, societățile comerciale sub autoritatea Municipiului Timișoara, unităților sanitare al căror management a fost transferat administrației publice locale;
- În efectuarea misiunilor de control, membrii echipei de control (EC) vor respecta următoarele reguli:
- La începerea controlului, membrii echipei de control (EC) sunt obligați să prezinte reprezentantului instituției controlate Ordinul de misiune.
- Instituția controlată are obligația de a pune cu celeritate la dispoziția membrilor EC toate documentele, datele și informațiile solicitate și de a asigura accesul acestora în spațiile în care își desfășoară activitatea. Dacă situația o impune, membrii EC iau măsurile necesare pentru punerea în siguranță a documentelor necesare controlului.
- În timpul acțiunilor de control, membrii EC vor respecta programul de lucru al entității controlate; în mod excepțional, cu aprobarea exclusivă a Primarului Municipiului Timișoara, pot fi inițiate acțiuni de control și în afara programului normal de lucru.
- Documentele originale verificate în timpul controlului se restituie entității controlate.
- În exercitarea atribuțiilor de serviciu, membrii EC pentru fundamentarea concluziilor și propunerilor de măsuri pot solicita conducerii și personalului entității controlate, note de relații, note de informare, completarea de chestionare, teste de opinie etc.
- În cazul în care, pe parcursul controlului se constată că sunt necesare documente şi/sau informații suplimentare de la alte persoane fizice, autorități, instituții care au legătură cu obiectul controlului sau monitorizării, membrii CC pot solicita aceste informații în scris, cu respectarea dispozițiilor legale privind competența de control și a celor privind informațiile clasificate;
- Membrii CC au obligația să își fundamenteze constatările, concluziile şi propunerile de măsurile atât pe baza documentelor, informațiilor şi materialelor provenite de la entitatea controlată cât şi pe baza analizei directe;
- La finalizarea activității de control nu se fac consemnări în registrul unic de control al instituției controlate;
- Rezultatele controlului se materializează într-un raport, notă de informare, referat de analiză, după caz, înscris sub semnătură privată, întocmit de către echipa de control, care se înaintează exclusiv Primarului Municipiului Timișoara.
- Monitorizarea îndeplinirii de către entitățile controlate a măsurilor dispuse de Primarul Municipiului Timișoara în urma efectuărilor misiunilor de control;
- Asigurarea elaborării de rapoarte în urma controalelor efectuate și întocmirea de propuneri de eficientizare/ eliminare a disfuncționalităților constatate;
- În cazul în care în urma controlului se constată încălcarea prevederilor legale în vigoare, propune demararea procedurilor legale de tragerea la răspundere administrativă/civilă/penală;
- Analizarea și soluționarea sesizărilor, petițiilor cu privire la încălcarea prevederilor legale, regulamentelor/normelor interne de către personalul din cadrul aparatului de specialitate al Primarului Municipiului Timișoara sau instituții publice de subordonare locală, repartizate direct de către Primar;
- Verificarea iregularităților pentru care au fost întocmite formulare de constatare și raportare a iregularităților în cadrul misiunilor de audit desfășurate de Compartimentul Audit Public Intern din cadrul Primăriei Municipiului Timișoara conform OMF nr. 1086/2013:
- Primește formularul de constatare și raportare a iregularităților întocmit de către compartimentul de audit public intern al instituției, în condițiile legii, în cazul identificării unor iregularități sau posibile prejudicii
- Analizează situația raportată în urma controlului de audit efectuat,
- Propune măsuri de soluționare a iregularităților constatate și le supune spre aprobare conducătorului instituției;
- Urmărește modul de punere în aplicare a dispozițiilor emise în cauză și monitorizează rezultatele obținute în urma punerii în executare a acestora;
- Constată contravențiile și aplică sancțiunile în cazul refuzului personalului de execuție sau de conducere implicat în activitățile auditate de a prezenta documentele solicitate cu ocazia efectuării misiunilor de audit public intern, la solicitarea Primarului Municipiului Timișoara Intern, în baza Legii nr. 672/2002;
- Efectuarea cercetării administrative prealabilă în cadrul procedurii disciplinare la solicitarea Primarului/ comisiei de disciplină, în conformitate cu prevederile legale;
- Centralizarea și analizarea refuzurilor formulate în scris și motivat ale funcționarilor publici de a semna, respectiv de a contrasemna ori aviza proiectelor de acte administrative și a documentelor de fundamentare ale acestora; asigură înregistrează acestora în registrul special invocat de art.490 OUG 57/2019; propune măsuri corective;
- Centralizarea și analizarea refuzurilor funcționarilor publici, formulate în scris și motivat, cu privire la îndeplinirea dispozițiilor primite de la superiorul ierarhic; propune măsuri corective;
- Asigurarea primirii, înregistrării, examinării, efectuării de acțiuni subsecvente și soluționarea raportărilor de încălcări ale legii formulate de avertizorii în interes public:
- Indiferent de modalitatea de depunere a raportării, subzistă obligația de a nu dezvălui identitatea avertizorului în interes public și nici informațiile care ar permite identificarea directă sau indirectă a acestuia, cu excepția situației în care există consimțământul expres al acestuia.
- Toate raportările privind încălcări ale legii primite de la avertizorii în interes public, indiferent de modalitatea de primire reglementată, se înscriu în ordine cronologică într-un registru, care cuprinde următoarele informații:
- data primirii raportării,
- numele și prenumele,
- datele de contact ale avertizorului în interes public,
- obiectul raportării,
- și modalitatea de soluționare.
- Funcționarii publici din cadrul Compartimentului au următoarele obligații:
- de a păstra evidența raportărilor în registru,
- de a întocmi și menține statistici cu privire la raportările care privesc încălcări ale legii,
- de a păstra evidența tuturor raportărilor primite cu respectarea cerințelor privind confidențialitatea.
- Raportările și registrul amintit mai sus se păstrează de persoana desemnată în condiții de maximă confidențialitate.
- Derularea procedurii de analiză a raportării. După primirea raportării prin una din căile reglementate la nivelul instituției, funcționarii publici din cadrul Compartimentului au următoarele obligații:
- înregistrarea de îndată în registru și transmiterea avertizorului în interes public a confirmării primirii raportării, în termen de cel mult 7 zile calendaristice de la primirea acesteia.
- efectuarea cu diligență a acțiunilor subsecvente.
- efectuează o primă examinare a sesizării, în ceea ce privește îndeplinirea prevederilor art. 2 și art. 6 din Legea nr.361/2022. Dacă raportarea nu conține elementele prevăzute la art. 6 din Legea nr. 361/2022, altele decât datele de identificare a avertizorului în interes public, persoana desemnată solicită completarea acesteia în termen de 15 zile de la data primirii raportării.
- Dacă pe baza informațiilor conținute în raportare există indicii privind existența unei încălcări a legii, procedează la examinarea propriu-zisă.
- au competența de a solicita, colecta și prelucra date și informații cu privire la raportarea înregistrată de la compartimentele de specialitate din cadrul autorității publice. Persoana desemnata are dreptul să solicite motivat documentele și informațiile necesare soluționării raportării, cu obligația păstrării confidențialității. Acestea sunt obligate să răspundă solicitării în termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la primirea solicitării.
- să informeze avertizorul în interes public într-un termen rezonabil, care să nu depășească 3 luni de la data confirmării de primire a raportării, precum și ulterior ori de câte ori sunt înregistrate evoluții în desfășurarea acțiunilor subsecvente, cu excepția cazului în care informarea ar putea periclita desfășurarea acestora.
- După finalizarea examinării, persoana desemnată întocmește un raport care cuprinde următoarele elemente:
- prezentarea situației care a făcut obiectul raportării,
- inclusiv descrierea informațiilor aduse la cunoștința prin raportarea înregistrată și, după caz, prin comunicarea către compartimentele de specialitate,
- modalitatea de soluționare,
- concluzii,
- și recomandări care pot cuprinde referiri la eventuale măsuri de protecție sau de corecție.
- Modalitatea de soluționare a raportării se comunică în termen de 5 zile de la finalizarea examinării către Primarul Municipiului Timișoara și avertizorul în interes public care a făcut raportarea.