Podul Iuliu Maniu (Muncii), construit în 1978, nu este doar o trecere peste Bega. Este una dintre cele mai importante conexiuni ale Timișoarei - între gară, cartiere, locuri de muncă și zone de tranzit.
Pentru ca orașul să fie sigur, accesibil și modern, această infrastructură va fi adusă la standarde moderne și europene.
Cu finanțare europeană, modernizăm podul, îmbunătățim transportul public, creăm piste de biciclete, trotuare mai sigure și spații verzi. Este o investiție în mobilitate, în calitatea vieții și în viitorul Timișoarei.
Informații generale
- Solicitant - Municipiul Timișoara
 - Domeniul investiției - Mobilitate urbană sustenabilă Apelul de proiecte PRV/4.1/2 Mobilitate urbană sustenabilă
 
Obiectivele proiectului
Obiectivul general al proiectului este aducerea stării zonei vizate la un nivel optim de utilizare, din punct de vedere al mobilității alternative (transport public și nemotorizat) prin înlocuirea liniei de troleibuz pe o distanță de 1440 m și amenajarea de piste ciclabile și amenajarea spațiilor destinate deplasării pietonilor prin refacerea trotuarelor și amenajarea de spații verzi.
Scopul proiectului si activitățile planificate în cadrul acestuia contribuie la realizarea obiectivului specific al Intervenției regionale 4.1/2 Mobilitate urbană sustenabilă, întrucât reabilitarea podului va conduce la creșterea capacității, calității și atractivității transportului public de călători, în timp ce amenajarea spațiilor destinate pietonilor și bicicliștilor va încuraja utilizarea modurilor de transport prietenoase cu mediul.
Rezultate așteptate
- Asigurarea accesului în condiții bune de siguranță și confort atât a locuitorilor din zonă cât și a turiștilor;
 - Îmbunătățirea aspectului arhitectural al zonei;
 - Reducerea poluării prin reducerea emisiilor de GES.
 - Crearea premislor dezvoltării ulterioare a zonei.
 
Localizarea proiectului
- Podul Iuliu Maniu ( Muncii), este amplasat în municipiul Timișoara și asigură continuitatea bulevardului
 - Iuliu Maniu peste Canalul Bega, realizând astfel legătura rutieră între zona Gării de Nord și zona Calea Șagului.
 
Justificare
Lipsa lucrărilor de întreținere și reparații curente corelate cu creșteri semnificative a valorilor de trafic, în special a sarcinii pe osie, pun în pericol siguranta și confortul traficului rutier și pietonal pe podul Muncii.
Podul este amplasat în aval de partea centrală a municipiului Timişoara şi asigură continuitatea bulevardului Iuliu Maniu peste Canalul Bega, realizând astfel legătura rutieră între zona Gării de Nord şi zona Calea Șagului.
Podul Muncii este un pod dalat pe fâșii cu goluri prefabricate, prezintă o lungime totala de 69,85 m, cu deschidere centrală de 32,10 m peste râul Bega, și două deschideri laterale egale de 18,88 m, care asigură traversarea peste Splaiul Nicolae Titulescu pe rampa de acces Piața Iuliu Maniu, respectiv Splaiul Tudor Vladimirescu pe rampa strada Gării.
Podul Muncii prezintă două rampe de acces cu lungimi foarte mari, rampa Iuliu Maniu având lungimea de 117,00 m, terminată la capăt cu zona de 7,00 m lungime care prezintă un aspect arhitectural deosebit, și rampa Gării cu o lungime de 119,0 m, rezultând astfel o lungime totală a podului de 305,85 m, în care sunt incluse și lungimile celor doua rampe de acces la podul propriu-zis. Pe ambele parți ale fiecărei rampe de acces, și pe toata lungimea lor, sunt amenajate căi de circulație rutieră, pietonală și linie troleibuz care asigură accesul de pe bulevardul Iuliu Maniu, pe splaiul Nicolae Titulescu și splaiul Tudor Vladimirescu.
Prin proiect se propune și înlocuirea cablajelor sistemului de troleibuze cu o rețea cu prindere elastică și secțiune cu diametru mărit. Această operațiune va îmbunătăți viteza de operare, fiabilitatea și siguranță, reducând în același timp costurile și eforturile cu mentenanță.
Activități propuse
- Lucrări la nivelul infrastructurii (pile+culeei)
 - Lucrări la nivelul suprastructurii (linie contact troleibuz)
 - Lucrări la nivelul căii pe pod
 - Sistemul de iluminat
 - Lucrări la nivelul rampelor de acces
 - Lucrări la nivelul albiei
 
Grupul țintă vizat
Grupul țintă este reprezentat de actori publici și privați, instituții responsabile de planificarea și gestionarea serviciilor și rețelelor de transport public local și regional, operatorii de transport public, furnizorii și administratorii de infrastructură și alți actori de transport local sau regional, populația din municipiul Timișoara și din zonele de intervenție definite în SIDU.
Beneficiari direcți: locuitorii municipiului Timișoara și din zonele de intervenție definite în SIDU - persoanele care vizitează municipiul Timișoara pentru scopuri turistice, persoanele care au domiciliu în satele învecinate și locul de munca în Timișoara, navetiștii, turiștii, elevii și studenții. Conform datelor Institutului National de Statistică, rezultate provizorii pentru populația rezidentă pe municipii, orașe și comune, la 1 decembrie 2021, in MUNICIPIUL Timișoara erau înregistrați 250.849 locuitori.
Beneficiari indirecți: operatorii economici din municipiul Timisoara care vor beneficia în urma implementării proiectului, de un număr mai mare de clienți urmare a creșterii atractivității zonei si reducerea timpului petrecut in trafic, furnizorii și administratorii de infrastructură.
Caracterul integrat al proiectului cu alte investiții
Proiectul este o subcomponentă a proiectului M11 “Înlocuirea rețelei de contact pentru troleibuze.”
Caracterul integrat al investiției este asigurat prin prisma intervențiilor care produc efecte atât în domeniul mobilității urbane și al accesibilității, cât și în domeniul ecologiei, economiei și creșterii confortul utilizatorilor.
Buget estimat total
49.325.947,10 lei cu TVA
Surse de finanțare a proiectului identificate
PRV/4.1/2 Mobilitate urbană sustenabilă
Perioada de implementare
2021 - 2027
Comunicate de presă
„Programul Regional Vest este principalul instrument de finanțare din fonduri europene care sprijină creșterea economică și îmbunătățirea calității vieții locuitorilor din Regiunea Vest. ”
„Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană, prin ADR Vest în calitate de Autoritate de Management pentru Programul Regional Vest 2021-2027. Pentru informații detaliate despre program, accesați www.vest.ro”.
„Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a ADR Vest”.