Investiția creează o conexiune majoră în vestul orașului, care va stimula regenerarea urbană a fostei platforme Solventul și transformarea acesteia într-un cartier modern. Noua infrastructură va lega Bulevardul Dâmbovița de intersecția Strada Gării – Calea Bogdăneștilor printr-un drum cu linie dublă de tramvai, patru benzi de circulație, piste de bicicletă și trotuare largi. Prima etapă include construirea noului pod și conectarea infrastructurii la Strada Ioan Barac și Bulevardul Dâmbovița.
Informații generale
- Solicitant - Municipiul Timișoara
- Domeniul investiției - Mobilitate urbană sustenabilă Apelul de proiecte PRV/4.1/2 Mobilitate urbană sustenabilă
Obiectivele proiectului
Obiectivul general al proiectului este construirea unei noi străzi care va asigura o legătură rutieră, pentru tramvai și biciclete, în vestul orașului, pe aliniamentul Inelului IV.
Proiectul va conecta trei linii de tramvai din direcții diferite, în nodul format la intersecția Străzii Gării cu bulevardul rezultat din proiectul „Pasaj Inferior Solventul”. Aici se vor întâlni linia reabilitată în cadrul proiectului „Reabilitarea liniei de tramvai și modernizarea tramelor stradale în Municipiul Timișoara – Traseu 5, Calea Bogdăneștilor”; linia nou construită prin proiectul „Linie nouă de tramvai Solventul – Gara de Nord” și linia aferentă prezentului proiect, care se va racorda la rețeaua de pe Bulevardul Dâmbovița.
Prin această conexiune se va crea o nouă deschidere a zonei, contribuind la creșterea calității vieții în spațiul urban, prin sporirea accesibilității, mobilității și atractivității, precum și prin îmbunătățirea confortului și a imaginii urbane de ansamblu.
Obiectivele specifice
- Construirea unui pod nou peste Canalul Bega, dimensionat la trafic greu, echipat inclusiv cu linie de tramvai și piste ciclable;
- Construirea și racordarea la infrastructura de transport existentă a unei linii noi de tramvai cu o lungime cale dublă de 0,820 km;
- Amenajarea de piste pentru biciclete pe toată lungimea drumului nou construit (de la pasajul inferior Solventul, până la Str. Ion Barac, inclusiv pe podul nou construit) cu o lungime totală de 1,498 km.
Localizarea proiectului
Investiția este amplasată în Municipiul Timișoara, în vestul orașului, pe aliniamentul inelului IV. Investiția propusă va avea loc pe imobilul identificat prin extras CF nr. 456919.
Grupul țintă vizat
Grupul țintă este reprezentat de actori publici și privați, instituții responsabile de planificarea și gestionarea serviciilor și rețelelor de transport public local și regional, operatorii de transport public, furnizorii și administratorii de infrastructură și alți actori de transport local sau regional, populația din municipiul Timișoara și din zonele de intervenție definite în SIDU.
Beneficiari direcți: locuitorii municipiului Timișoara și din zonele de intervenție definite în SIDU - persoanele care vizitează municipiul Timișoara pentru scopuri turistice, persoanele care au domiciliu în satele învecinate și locul de muncă în Timișoara, navetiștii, turiștii, elevii și studenții.
Conform datelor Institutului Național de Statistică, numărul de locuitori din Timișoara și zona de intervenție din SIDU (anul 2024) a fost de 302.980 lei.
Beneficiari indirecți: operatorii economici din municipiul Timișoara care vor beneficia în urma implementării proiectului, de un număr mai mare de clienți urmare a creșterii atractivității zonei și reducerea timpului petrecut în trafic, furnizorii și administratorii de infrastructură.
Valoarea proiectului
Valoarea totală a proiectului este de 133.581.915,52 lei și este structurată pe următoarele surse de finanțare:
- contribuția FEDR în valoare de 79.320.046,56 lei (eligibilă);
- contribuția bugetului de stat în valoare de 12.131.301,24 lei (eligibilă);
- contribuția Municipiului Timișoara în valoare de 1.866.354,03 lei eligibilă și 40.264.213,69 lei (neeligibil).
Perioada de implementare
30 luni, 04.07.2025 - 04.01.2028