Compartimentul Guvernanță Corporativă, Monitorizare Management Societăți și Instituții Publice

Exercită atribuțiile și competențele autorității publice tutelare la societățile comerciale sub autoritatea Municipiului Timișoara

Atribuții

Inițiază și coordonează procedurile privind înființarea societăților comerciale (pe acțiuni sau cu răspundere limitată) la care Municipiul Timișoara este acționar/asociat, asigurând:

  • elaborarea documentației necesare ( proiecte de hotărâri, acte constitutive);
  • efectuarea demersurilor prealabile (sintetizare propuneri, verificare disponibilității firmei și rezervarea acesteia pentru persoane juridice la Registrul Comerțului, primirea dovezii de rezervare a denumirii, analiză și propunere sediu social, capital social etc.), obținerea avizelor legale, cu respectarea legislației specifice (Legea societăților comerciale, OUG nr. 109/2011, legislație fiscală și de ajutor de stat etc.);
  • efectuarea demersurilor ulterioare constituirii (înregistrarea la ONRC, înregistrarea fiscală, numirea organelor de conducere etc.).

Exercită atribuțiile și competențele autorității publice tutelare la societățile comerciale sub autoritatea Municipiului Timișoara și asigură:

  • monitorizarea și evaluarea performanței consiliului de administrație, pentru a se asigura că sunt respectate principiile de eficiență economică și profitabilitate în funcționarea societății, în numele acționarului – Municipiul Timișoara;
  • asigurarea transparenței politicii de acționariat a statului în cadrul societăților față de care exercită competențele de autoritate publică tutelară;
  • monitorizarea și evaluarea indicatorilor de performanță financiari și nefinanciari anexați la contractul de mandat;
  • stabilirea criteriilor de integritate pentru membrii consiliului de administrație, asigurarea înscrierii acestora în contractele de mandat;
  • elaborarea, în fiecare an, a unui raport privitor la întreprinderile publice aflate în subordine, în coordonare, sub autoritate ori în portofoliu. Raportul este publicat pe pagina de internet a autorității publice tutelare până la sfârșitul lunii iunie a anului în curs.

coordonează toate activitățile ce țin de monitorizarea caracterului adecvat al structurii consiliului de administrație al întreprinderilor publice sub autoritate și toate aspectele ce țin de procedura de reînnoire a mandatului și selecție, în concordanță cu prevederile legale;

asigurarea numirii reprezentanților unității administrativ-teritoriale, Municipiul Timișoara în adunarea generală a acționarilor sau asociaților și aprobarea mandatului acestora;

propunerea candidaților pentru funcțiile de membri ai consiliului de administrație, cu respectarea condițiilor de calificare și experiență profesională și selecție prevăzute de legislația în vigoare;

întocmirea scrisorii de așteptări și publicarea acesteia pe pagina proprie de internet;

asigură întocmirea tuturor documentelor necesare pentru declanșarea procedurii de selecție pentru ocuparea posturilor vacante din cadrul Consiliului de Administrație, asigură cadrul organizatoric în cadrul procedurii de selecție;

monitorizarea și evaluarea aplicării prevederilor OUG nr. 109/2011 de către întreprinderile publice;

întocmirea proiectelor de hotărâri legate de: bugetul societăților de subordonare locală, situațiile financiare anuale ale societăților de subordonare locală, mandatarea reprezentanților legali ai autorității publice în adunările generale ale acționarilor/asociaților/consiliile de administrație, după caz, ale operatorilor economici care funcționează sub autoritatea/coordonarea /subordonarea Consiliului Local al municipiului Timișoara;

raportarea către Ministerul Finanțelor Publice a modului de îndeplinire a atribuțiilor proprii în aplicarea OUG nr. 109/2011.

Asigură monitorizarea managementului operațional, administrativ și financiar al societăților comerciale, instituțiilor și serviciilor publice de interes local;

identificarea, analizarea și gestionarea riscurilor autorității publice tutelare în raport cu întreprinderile publice;

Solicită și analizează datele statistice privind evaluarea calității serviciilor publice prestate de societăților comerciale, instituțiilor și serviciilor publice de interes local, le prezintă conducerii autorității publice și conducătorilor acestora în vederea stabilirii măsurilor de îmbunătățire a serviciilor publice prestate;

Contribuie la urmărirea contractului de delegare de gestiune a serviciilor publice, prin punerea la dispoziției a datelor/documentelor deținute în cadrul compartimentului/rezultatelor analizelor indicatorilor realizate în cadrul compartimentului;

Implementarea unui mecanism de avertizare timpurie (early warning) pentru identificarea și corectarea problemelor financiare, operaționale sau de conformitate în cadrul societăților.

Gestionarea bazei de date integrate a tuturor întreprinderilor publice locale, cu istoricul indicatorilor financiari și de performanță, inclusiv documentația aferentă (contracte de mandat, hotărâri AGA, bugete, rapoarte anuale).

Colaborează cu structurile de specialitate din cadrul Direcției Economice, Compartimentului Audit Public Intern, Compartimentului Control și Antifraudă în vederea verificării încrucișate a datelor.

Este utilă această pagină?