Serviciul Guvernanță Participativă, Incluzivă și Transparență Instituțională

  • Elaborarea unor instrumente de guvernanță participativă, inclusiv bugetul participativ;
  • Organizarea unor mecanisme de consultare publică pentru proiectele de impact;
  • Organizarea procedurii de participare la procesul de elaborare a proiectului de act normativ, respectiv de luare a unei decizii administrative în cadrul ședinței publice.

Structură

Atribuții

A. Tineret 

a) Reprezintă punctul de contact al organizațiilor de și pentru tineret în relația cu Primăria Municipiului Timișoara;

b) Asigură secretariatul Consiliului Consultativ al Tinerilor Timișoara (CCTT) prin:

  • Gestionarea membrilor (înscriere, validare la înscriere și ulterior, actualizarea constantă a datelor) conform regulamentului aprobat prin HCL;
  • Organizarea de întâlniri periodice pentru identificarea nevoilor și propunerilor formulate de tineri, întocmirea minutei ședințelor și comunicarea rezultatelor;
  • Preluarea și transmiterea inițiativelor Consiliului Consultativ al Tinerilor Timișoara către structurile decizionale ale instituției și facilitarea dialogului cu acestea;
  •  Sprijinirea logistică și instituțională a proiectelor și evenimentelor organizate de Consiliului Consultativ al Tinerilor Timișoara și a organizațiilor de și pentru tineret membre;
  • Implicarea structurilor de tineret și a tinerilor în programele și consultările publice derulate de instituție, inclusiv prin sesiuni dedicate de informare și dezbatere;
  • Facilitarea accesului la resurse și parteneriate cu alte instituții publice, ONG-uri și mediul privat, pentru dezvoltarea de proiecte destinate tinerilor;
  • Monitorizarea și evaluarea impactului activităților comune și prezentarea de rapoarte anuale conducerii instituției.

c) Reprezintă Primăria Municipiului Timișoara în cadrul structurilor dedicate domeniului tineret de la nivel local, național sau internațional;

d) Asigură implementarea la nivel local a măsurilor naționale și internaționale privind tineretul, în limitele de competență ale unității administrativ teritoriale;

e) Contribuie la elaborarea strategiei de tineret a Municipiului și urmărește implementarea acesteia;

f) Asigură organizarea de evenimente dedicate tinerilor cu ocazia zilelor relevante (ex: ziua națională a tineretului - 2 mai etc.), în colaborare cu structurile de specialitate și instituțiile de cultură subordonate Consiliului Local al Municipiului Timișoara pentru

g) Gestionează activitatea de voluntariat și implicare civică, facilitând colaborarea între actori relevanți;

h) Contribuie la realizarea de studii și analize a domeniului tineret la nivel local; 

B. Guvernanță Participativă 

i) Elaborează instrumente de guvernanță participativă, precum regulamentul pentru bugetul participativ și strategia anuală de implementare a acestuia; 

j) Participă activ la operaționalizarea guvernării deschise și la elaborarea Planului Local de Acțiune, precum și la îndeplinirea, monitorizarea și evaluarea angajamentelor asumate prin acesta;

k) Asigură elaborarea și dezvoltarea unor proceduri consecvente privind derularea proceselor participative și a dezbaterilor publice la nivelul Primăriei Municipiului Timișoara (privind proiectele de act normativ conform legii 52/2003, privind strategiile și regulamentele, privind proiectele de investiții și de impact major etc.);

l) Organizează procedurii de participare la procesul de elaborare a proiectului de act normativ, respectiv de luare a unei decizii administrative în cadrul ședinței publice:

  • determinarea aplicabilității situațiilor de excepție prevăzute de Legea nr. 52/2003, republicată, cu modificările ulterioare, dacă este cazul;
  • stabilirea detaliilor privind procedura de participare la procesul de elaborare a proiectului de act normativ, respectiv de luare a unei decizii administrative în cadrul ședinței publice, împreună cu compartimentul de specialitate, inclusiv:
    • perioada totală alocată desfășurării procedurii;
    • regulile și modalitatea de acces la informațiile și documentele aferente procedurii, respectiv lista informațiilor și documentelor necesar a fi puse la dispoziția celor interesați, locul și modalitatea în care pot fi accesate de publicul interesat;
    • modul de colectare a propunerilor, sugestiilor, opiniilor cu valoare de recomandare scrise;
    • detaliile organizatorice ale întâlnirilor de dezbatere publică sau, după caz, ale ședințelor publice, inclusiv locul și regulile de desfășurare și modul de înregistrare;
    • modalitatea de publicitate a procedurii, prin accesarea canalelor de comunicare adecvate grupurilor-țintă identificate;
    • modul de publicare și arhivare a informațiilor și documentelor aferente procedurii spre a fi accesate de publicul interesat;
  • redactarea anunțului referitor la elaborarea unui proiect de act normativ, sau, după caz, redactarea anunțului cu privire la desfășurarea ședinței publice, stabilind orice alte detalii de desfășurare a ședinței prin care se asigură dreptul la libera exprimare al oricărui cetățean interesat;
  • aducerea la cunoștința publicului a anunțului privind deschiderea procedurii de transparență decizională a procesului de elaborare a proiectului unui act normativ sau, după caz, anunțului cu privire la desfășurarea ședinței publice, prin colaborare cu Serviciul Comunicare;
  • dacă este cazul, organizarea unei întâlniri de dezbatere publică a proiectului de act normativ;
  • consemnarea tuturor propunerilor, sugestiilor, opiniilor cu valoare de recomandare într-un registru special, respectiv în minuta dezbaterii sau ședinței publice și publicarea minutei;
  • informarea participanților cu privire la modul în care propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare făcute de părțile interesate pe parcursul procesului au fost valorificate, prin consemnarea și publicarea registrului special prevăzut în anexa nr. 3, respectiv a minutei dezbaterii sau ședinței publice;
  • întocmirea și publicarea raportului anual privind transparența decizională; 

m) Întocmește documentația necesară pentru acordarea titlurilor de cetățean de onoare al Municipiului Timișoara și organizează festivitățile de decernare a acestora;

n) Menținerea și dezvoltarea relației cu societatea civilă, prin:

  • Facilitarea colaborării între organizațiile și actorii locali, inclusiv prin organizarea de întâlniri și consultări periodice;
  • Sprijinirea inițiativelor și proiectelor dezvoltate de organizațiile societății civile;
  • Crearea și menținerea unui dialog constant pentru identificarea nevoilor comunității și propunerea de soluții;
  • Elaborarea și menținerea Registrului societății civile prin:
    • Centralizarea datelor despre organizațiile active la nivel local;
    • Actualizarea periodică a informațiilor din registru;
    • Asigurarea accesului public la registru și utilizarea acestuia pentru fundamentarea colaborărilor. 

C. Transparență Informațională 

o) Aplicarea prevederilor și procedurilor legale privind transparența informațională în administrația publică locală;

  • aplicarea prevederilor legale cu privire la furnizarea de informații și servicii publice prin mijloace electronice către persoane fizice sau juridice;
  • creșterea gradului de transparență a modului de utilizare și administrare a fondurilor publice;
  • îmbunătățirea accesului la informații și servicii publice în conformitate cu legislația privind protecția datelor cu caracter personal și liberul acces la informațiile de interes public;
  • întărirea capacității administrative a instituțiilor publice de a-și îndeplini rolul și obiectivele și de a asigura furnizarea, într-o manieră transparentă, de informații și servicii publice;
  • promovarea colaborării dintre instituțiile publice pentru furnizarea de servicii publice prin mijloace electronice;

p) Aplicarea prevederilor și procedurilor legale privind liberul acces la informațiile de interes public;

  • redirecționează solicitările al căror conținut nu intră în atribuțiile instituției către instituțiile sau autoritățile publice competente, concomitent cu informarea petentului în scris;
  • răspunde la solicitările privind accesul la informații de interes public, conform Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informații de interes public, cu modificările și completările ulterioare;
  • verifică modul de soluționare a cererilor formulate în baza legii nr.544/2001 depuse de cetățeni;
  • sesizează faptele care pot îmbracă forma unei abateri disciplinare a funcționarilor publici, potrivit Legii nr.544/2001;
  • întocmește și actualizează "Lista informațiilor de interes public care sunt comunicate din oficiu";
  • elaborează și gestionează rapoartele anuale privind aplicarea Legii nr 544/2001, cu modificările și completările ulterioare (anexa 3, anexa 9, anexa 10 la normele de aplicare, etc.);
  • întocmește/actualizează proceduri/instrucțiuni de lucru privind liberul acces la informațiile de interes public;
  • alte atribuții privind liberul acces la informații de interes public prevăzute de cadrul legislativ aplicabil; 

D. Petiții

 a) Gestionarea procesului de preluare și rezolvare a sesizărilor/petițiilor și a aplicației interne dezvoltate în acest sens;

b) Aplicarea prevederilor şi procedurilor legale privind regimul petițiilor conform OG nr. 27/2002:

  • asigură distribuirea internă a sesizărilor/petițiilor către compartimentele competente;
  • redirecționează petițiile al căror conținut nu intră în atribuțiile instituției către instituțiile sau autoritățile publice competente, concomitent cu informarea petentului în scris;
  • urmărește soluționarea şi redactarea în termen și conform procedurii a răspunsurilor petițiilor elaborate de compartimentele de specialitate şi validează expedierea acestora prin aplicația dedicată pentru petițiile rezolvate fără caz;
  • verifică periodic răspunsurile validate de responsabilii de categorii pentru sesizările rezolvate cu caz, cele care implică mai mulți pași sau mai multe structuri sau necesită un timp de rezolvare mai mare de 30 de zile;
  • clasează petițiile anonime/fără obiect şi pe cele transmise în mod repetat cu același conținut, dacă petentul a primit cel puțin un răspuns;
  • sesizează faptele care pot îmbracă forma unei abateri disciplinare a funcționarilor publici, potrivit OUG 27/2002;
  • Asigură lunar monitorizarea și semnalarea petițiilor/sesizărilor al căror termen de răspuns a depășit 30 de zile de la înregistrare si asigură raportarea acestora către șefii de structuri de rangul I, prin email;
  • Informează şi sesizează faptele funcționarilor publici care nu au răspuns în termenul prevăzut de prevederile legale conducând la aplicarea procedurii aprobării tacite pentru acordarea sau reînnoirea unei autorizații care îmbracă forma abaterii disciplinare potrivit OG nr.27/2002;
  • Asigură săptămânal monitorizarea si semnalarea petițiilor/sesizărilor al căror termen de răspuns urmează să depășească 30 de zile în cursul săptămânii următoare și asigură comunicarea acestora către șefii de structuri de rangul I, prin email;
  • Asigură lunar monitorizarea și semnalarea petițiilor/sesizărilor al căror termen de răspuns a depășit 30 de zile de la înregistrare si asigură raportarea acestora către șefii de structuri de rangul I, prin email;
  • Întocmește raportul semestrial și anual privind stadiul rezolvării petițiilor în termenul legal conform OG 27/2002 și transmite lista sesizărilor nerezolvate către șefii de structuri de rangul I, prin email, precum și conducerii instituției.

e) Formularea unor răspunsuri la adrese şi sesizări trimise instituției şi/sau Primarului;

q) aplicarea prevederilor și procedurilor legale privind regimul petițiilor;

  • gestionează aplicația de sesizări a Municipiului Timișoara;
  • urmărește soluționarea și redactarea în termen a răspunsurilor petițiilor, elaborate de compartimentele de specialitate și expediază prin poștă sau prin e-mail, răspunsurile formulate către petenți;
  • clasează petițiile anonime/fără obiect și pe cele transmise în mod repetat cu același conținut, dacă petentul a primit cel puțin un răspuns;
  • redirecționează petițiile al căror conținut nu intră în atribuțiile instituției către instituțiile sau autoritățile publice competente, concomitent cu informarea petentului în scris;
  • Întocmește raportul semestrial - răspunsuri la petiții în termenul legal conform OG 27/2002;
  • Asigură săptămânal monitorizarea si semnalarea petițiilor/sesizărilor al căror termen de răspuns urmează să depășească 30 de zile în cursul săptămânii următoare și asigură comunicarea acestora către șefii de structuri de rangul I, prin email;
  • Asigură lunar monitorizarea și semnalarea petițiilor/sesizărilor al căror termen de răspuns a depășit 30 de zile de la înregistrare si asigură raportarea acestora către șefii de structuri de rangul I, prin email;

r) Formularea unor răspunsuri la adrese și sesizări trimise instituției și/sau Primarului.

Conducere

  • Despina Ungureanu

    Șef serviciu

  • Este utilă această pagină?