Procedura privind transparența decizională în administrația publică

Pentru aplicarea prevederilor Legii nr.52/2003 (*republicată*) -  privind transparența decizională în administrația publică

 Elaborarea proiectului de hotărâre

Proiectele de hotărâri pot fi propuse de primar, de consilierii locali sau de cetățeni.

Redactarea proiectelor de hotărâri se face de către cei care le propun, cu sprijinul Secretarului și al aparatului propriu de specialitate al primarului. Proiectele de hotărâri și materialele aferente sunt transmise prin platforma Webcon Serviciului Administrație Locală care verifică documentațiile primite.

Proiectele de hotărâri se publică pe site-ul Primăriei în secțiunea Administrație/Consiliu Local/Proiecte de Hotărâri ale Consiliului Local: https://www.primariatm.ro/proiecte-hcl.

Pentru a putea fi supuse dezbaterii consilierilor municipali (în comisiile desfășurate pe domenii de specialitate sau în ședințele Consiliului Local), proiectele trebuie însoțite de următoarele documente: raportul de specialitate, întocmit de serviciul de specialitate, referatul de aprobare al proiectului de hotărâre, privind necesitatea adoptării actului normativ propus, avizul juridic și avizul economic (dacă este cazul), expunere de motive (în cazul proiectelor inițiate de consilieri locali sau cetățeni).

 Consultarea

Conform art.7 din Legea nr.52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată, cu modificările și completările ulterioare, (1) în cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative, persoana responsabilă pentru relația cu societatea civilă are următoarele atribuții:

 a) să publice un anunț referitor la proiectele de hotărâri care urmează în site-ul Primăriei municipiului Timișoara, să-l afișeze la sediul acesteia într-un spațiu accesibil publicului și să-l transmită către mass-media  locală. Operațiunile menționate se realizează cu 30 de zile înainte de supunerea spre analiză și adoptare în plenul Consiliului Local.

Anunțul va cuprinde nota de fundamentare / expunerea de motive privind necesitatea adoptării hotărârii de Consiliu Local, referatul de aprobare, link către textul complet al proiectului de hotărâre precum și termenul limită, locul și modalitatea în care cei interesați pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ;

b) să transmită proiectele de hotărâri tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea informațiilor privind procedura de asigurare a transparenței decizionale, precum și către organizațiile luate în evidență de autoritate sau instituție în condițiile art. 51 alin. (1) şi ale art. 52 din Ordonanța Guvernului nr. 26/2000, cu modificările și completările ulterioare;

c) în termen de 10 zile calendaristice de la publicarea anunțului, să primească și să înregistreze într-un registru special sugestiile și opiniile persoanelor interesate cu privire la proiectele hotărâri cu caracter normativ propuse, menționându-se data primirii, persoana de la care s-a primit propunerea, sugestia, opinia cu valoare de recomandare și datele de contact ale acesteia;

d) să primească solicitările asociațiilor legal constituite sau ale altor autorități publice cu privire la organizarea unei dezbateri publice;

e) să aducă la cunoștința inițiatorului proiectului toate sugestiile, opiniile și cererile privind dezbaterile publice înregistrate.

 Dezbaterea

Dacă se va solicita de către o asociație legal constituită sau de către o altă autoritate publică, precum și la inițiativa Primăriei, se va organiza dezbatere publică pe marginea unuia sau a mai multor proiecte de act normativ. În situația în care dezbaterea se organizează la inițiativa primăriei, structura de specialitate care a inițiat proiectul de hotărâre supus dezbaterii publice va solicita în scris organizarea acesteia Serviciului Guvernanță Participativă și Transparență.

Anunțul privind dezbaterea publică se afișează la sediul primăriei, se transmise către mass-media și se inserează în site-ul propriu cu cel mult 10 zile calendaristice înainte de desfășurare.

Dezbaterea publică se poate desfășura și on-line. În acest caz, anunțul va conține mențiunea că aceasta se va desfășura on-line, indicându-se mijloacele tehnice ce urmează a fi utilizate.

Anunțul se aduce la cunoștința cetățenilor și asociațiilor legal constituite care au prezentat sugestii și propuneri în scris cu valoare de recomandare și va conține: ordinea de zi, data, ora, locul de desfășurare a întâlnirii și un paragraf descriptiv referitor la problema identificată, soluția propusă de actul normativ , impactul scontat.

Difuzarea anunțului și invitarea specială a unor persoane la dezbaterea publică sunt în sarcina persoanei responsabile cu societatea civilă.

La dezbateri participă obligatoriu inițiatorul proiectului și/sau inițiatorii proiectului de act normativ din cadrul instituției sau autorității publice locale, experții și/sau specialiștii care au participat la elaborarea notei de fundamentare, a expunerii de motive, a referatului de aprobare privind necesitatea adoptării actului normativ propus, a studiului de impact și/sau de fezabilitate, după caz și a proiectului de act normativ.

Întâlnirea se desfășoară, de asemenea, cu invitarea specială a:

- cetățenilor și asociațiilor legal constituite care au prezentat propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare în scris referitoare la unul dintre domeniile de interes public care urmează să fie abordat, precum și a persoanelor care au depus o cerere pentru primirea informațiilor privind procedura de asigurare a transparenței decizionale;

-organizațiilor luate în evidență de instituția publică în condițiile art.51 alin.(1) și art.52 din O.G.nr.26/2000, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr,246/2005, cu modificările și completările ulterioare.

Dezbaterile se realizează într-un cadru organizat, asigurându-se dreptul la exprimare tuturor participanților. Se acordă prioritate celor care au trimis recomandări în scris pe adresele menționate în anunț.

Participanții la dezbatere care se înscriu la cuvânt își vor susține punctele de vedere exclusiv pe marginea proiectelor de hotărâri aflate pe odinea de zi. În cadrul dezbaterii nu se vor lua în considerare problemele personale ale participanților, precum și opiniile, sugestiile și sesizările care nu au tangență cu subiectele aflate în discuție.

Durata limită de exprimare a punctelor de vedere în cadrul dezbaterii publice va fi stabilită în funcție de numărul de persoane înscrise pentru luarea cuvântului.  

Întâlnirea de dezbatere publică se înregistrează și se transmite live pe pagina de Facebook a Primăriei.

 Integrarea opiniilor primite și adoptarea hotărârii

Propunerile, sugestiile și opiniile participanților la dezbatere se consemnează în Minuta dezbaterii care se transmite, împreună cu recomandările scrise inițiatorului proiectului. În situația în care acesta, în urma analizării propunerilor formulate, își însușește o parte dintre acestea, va modifica în mod corespunzător proiectul de hotărâre, respectiv anexele acestuia.

Proiectul de hotărâre și actele care stau la baza acestuia, precum și Minuta dezbaterii, însoțită de recomandările scrise, se supun dezbaterii consilierilor în comisiile de specialitate ale Consiliului Local.

Consiliul Local are competența exclusivă de adoptare a hotărârilor, punctele de vedere exprimate în cadrul dezbaterilor având valoare de recomandare.

Persoanele care au transmis propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi informați, după caz, privind modalitatea de valorificare a acestora sau privind motivarea respingerii.

Prevederile prezentei legi nu se aplică în cazul reglementării unei situații urgente sau a uneia care, din cauza circumstanțelor sale excepționale, impune adoptarea de soluții imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public, conform art. 7 alin 13.

Este utilă această pagină?